Proč nenechávat lano na přídi
Již několikrát jsem viděl jachtu, která si vezla na předním koši vyvázané smotané lano. Proč je to špatný nápad, kterého bychom se měli vyvarovat, když na zádi se tak lano často vozí?
Hlavní důvod je jediný. Je to nebezpečí namotání lana na lodní šroub v případě plavby na motor.
Proč na zádi ano a na přídi ne?
Pokud vezeme lano na zadním koši, rozmotá se a spadne do vody (není to pravděpodobné) přijdeme o něj, ale skončí někde za lodí a odplave.
U lana na přídi je mnohem větší pravděpodobnost, že skončí ve vodě. Lano na přídi nemáme na očích. Příď jachty se na vlnách aktivněji hýbe, a to může vést k rozmotání lana. Vlastně to je jen otázka času. Stejně, jako bylo v dějinách Země jen otázkou času, než z kamene vznikl myslící jedinec (v tomto případě bylo třeba času více). Navíc na přídi mohou s rozpletením lana pomáhat vlny.
Proto je možné při kratších plavbách lano na zádi nechávat, ale lano z přídě je třeba odnést a uklidit. Pokud nechcete riskovat potíže. Samozřejmě se to týká jakéhokoli lana, na přídi za plavby nesmíme nic nechávat ležet.
1168
Související články
Jaká mají být vyvazovací lana?
Jaká mají být vyvazovací lana?
Používáte na vyvazování lodě stará výtahová nebo otěžová lana? Víte, že své jachtě neděláte dobře? Co ještě je třeba o vyvazovacích lanech vědět?
Umíte hodit vyvazovací lano?
Umíte hodit vyvazovací lano?
Víte, jak se správně hází vyvazovací lano, pokud ho potřebujete dohodit daleko?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.