Proč nedojela Velikonočka do Dubrovníku
První etapa Velikonoční regaty skončila nečekaně nikoli v Dubrovníku, ale v Palmižaně na Hvaru. Co bylo příčinou dramatického zkrácení závodu?
Organizátoři regaty museli bojovat se dvojicí soupeřů. Prvním bylo počasí. Jugo foukalo rychlostí kolem 30 uzlů. Stoupat proti třicetiuzlovému větru a vlnám, které s ním souvisí, není žádný med. Na zadek dostávají lodě i jejich posádky. Co se posádek týče, přidává se k tomu ještě letošní chladné jaro. Teplota moře je jen mezi 11 a 12°C, je zataženo a pocitová teplota kvůli větru a vzdušné vlhkosti vyčerpaným posádkám také nepřidá. Z toho důvodu rozhodnutí o přerušení před dlouhou a chladnou nocí přivítali mnozí závodníci s úlevou.
Zimní údržba
S počasím souvisel i druhý faktor, který měl na přerušení vliv. Byl to technický stav lodí. Silný vítr a touha uspět odhalily nedostatky zimní údržby. Na lodích docházelo k mnoha selháním. Jedna jachta za druhou mířily do bezpečných přístavů, aby bylo možné opravit, co nevydrželo soutěživost posádek, nebo přes zimu opraveno nebylo.
Na organizátory pak vyvíjeli tlak i majitelé jachet, kteří označovali podmínky za k závodění nezpůsobilé.
COVID faktor
K technickému stavu lodí je nutné zmínit všudypřítomný COVID faktor. Loňská sezóna byla pro charterové společnosti katastrofální (po finanční stránce). Charterová společnost na Murteru musela propustit polovinu zaměstnanců a prodat některé lodě, aby přežila. Zimní údržba je nákladná záležitost a pokud chybí zdroje, dopadne tak, jak dopadnout musela. Murter není jediný případ.
Geniální improvizace
Foto Sea U Sailing
Důmyslná oprava otěžového vozíku.
Za zmínku zde stojí improvizace některých, kteří do cíle dopluli. Na snímcích z lodi Sea U Sailing Jana Hirnšala je vidět, jak se vítězství chtivá posádka poprala s otěžovými vozíky geny, které vylétly z kolejnic a poztrácely tak nezbytné kuličky. Nezbytné kuličky nahradila dvojice šroubováků…
Co bude dále
Kvůli technickým potížím organizátoři zaveleli k přesunu z Palmižany do závodního depa v Murteru, kde již čekaly týmy připravených mechaniků s kladivy v rukou, aby v rekordním čase opravily, co si opravu zasloužilo. Jako v depu F1.
Počasí dnes v Chorvatsku k závodění neláká. Přechází tlaková níže, hustě prší a bóra připomíná že zima umí kousat i v jarních měsících. Zítra plánují organizátoři regaty dlouhou etapu v okolí Murteru, která rozhodne o vítězi letošní Velikonočky. Připomínám, že na vítěze si můžete vsadit a vyhrát tak ceny od Helly Hansen.
5399
Související články
Skipper pronajaté lodě obviněn
Skipper pronajaté lodě obviněn
Ještě jednou se vrátíme k úterní nehodě, při které mladá žena přišla nedaleko Murteru o nohu. Skipper lodě, na které k nehodě došlo, je chorvatskou policií stíhán.
Ceny a podmínky stání v chorvatských přístavech
Ceny a podmínky stání v chorvatských přístavech
Kolik stojívás bude stát stání v městském přístavu v Rogoznici, kolik v Primoštenu, v Tribunji, nebo na Kapriji? Přinášíme vám oficiální ceny. A najdete tam i podmínky a některé zajímavosti.
Pozvánka od Jirky Pacáka
Pozvánka od Jirky Pacáka
Jirka Pacák nám poslal pozvánku do své oblíbené restaurace v souostroví Pakleni otoci. Přístupná je jak z ACI mariny Palmižana, tak i z druhé strany ze zátoky Vinogradišće.