Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
Pokud nevíme, jestli v přístavu, do kterého se chystáme, budou na molu kruhy nebo pacholata, je nejlepší před přistáním připravit lana takto. Důvody jsou jednoduché.
Nejprve jak…
Pokud to není jasné z obrázku, vše si vysvětlíme. Konec lana je uvázaný na vazáku na zádi. Lano vedeme od vazáku vnějškem zadního koše na záď, pokračujeme po zádi, a nakonec smotané lano s volným koncem položíme na sedačku za kormidlem tak, aby nemohlo spadnout. Po celou dobu se snažíme vést lano tak, aby alespoň někde leželo podepřené zádí. To je důležité pro zabránění pádu lana.
…nyní proč
Důvod je jednoduchý. Lano je položené tak, aby se nemohlo stát, že ho omylem hodí/podá někdo z posádky tak, že vede přes zábradlí. Ať už bude lano házet/podávat kdokoli, stačí ho vzít a hodit/podat, není třeba o ničem přemýšlet, lano nejde hodit/podat špatně. Samozřejmě pokud máme odepnuté relingy na zádi (což bychom při přistání měli mít). Obě lana si může na břeh hodit i kormidelník, je to otázka vteřin.
Zůstává-li smotané lano položené u vazáku, snadno se stane, že ho někdo hodí špatně (přes/pod zadním košem). Pamatujte si, že když se něco může p….t, tak se to p….e. Proto vše připravujeme tak, aby k chybě dojít nemohlo.
2543
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana?
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana?
Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.