Proč mají být podlážky v podpalubí demontovatelné?
Podlážky v podpalubí jachty by z bezpečnostních důvodů měly být snadno demontovatelné. Snadno znamená ve vteřinách, nikoli v minutách, či dokonce desítkách minut.
Na některých moderních jachtách vidíte, že je velká část podlahy v salonu tvořena jedinou deskou, která je přišroubovaná. Bude-li třeba ji zvednout, zabere vám to minimálně několik minut, než se to podaří. A to je ještě otázkou, jestli takto velká plocha půjde vůbec zvednout. Nemusí na to být místo.
Proč je nutný přístup pod podlážky
Podívejte se na náš předešlý článek o řešení díry v trupu. Jak můžete problém řešit, když se k němu nedostanete? Než stihnete podlážku velikosti půlky salonu demontovat, může už být v podpalubí tolik vody, že by bylo užitečnější, najít si nějakou společenskou hru do záchranného ostrůvku.
V případě díry v trupu musíme být schopni ji co nejdříve lokalizovat, a to nám veliké podlážky neumožňují, protože jejich demontáž, pokud je možná, je příliš zdlouhavá.
Čas hraje roli i při lokalizaci přítoku vody. V suché lodi obvykle rychle zjistíme, kudy se voda do podpalubí dostává. To je základ pro další úspěšnou akci. Ve chvíli, kdy je v podpalubí po kolena vody, již může být nemožné odhalit její zdroj.
Zdroje průniku vody do podpalubí
To je důvod, proč by podlážky měly být snadno demontovatelné. Stejně tak by mělo být možné se jednoduše dostat k trupu lodi pod lůžkem v předních kajutách (obvykle nemožné), ke šroubům, které drží kýl, k seacockům a k ose, nebo osám kormidla. To vše jsou místa, která mohou být zdrojem problémů.
Jak to řešit
Pokud se vydáváte na delší plavby, neměly by být podlážky jen tak položené v trupu neupevněné. Představte si, že jachtu zasáhne vlna, položí ji stěžněm na hladinu a podlážky začnou poletovat v podpalubí. Stane se z nich nebezpečný nepřítel. Ideální je nějaká jednoduchá forma bajonetového uzávěru, která podlážky zafixuje.
Na běžných jachtách nic takového nenajdete.
3553