Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Kam s nafukovacím člunem za plavby? Těžko říci, všechna řešení mají své nevýhody. Jirka Pacák ho vozí na boku svisle na polozaklopené koupací plošině na zádi. Za záď je špatně vidět, v noci bude překážet záďovému světlu a před přistáním zádí je třeba přemístit.
Na střeše nástavby pod ráhnem překáží kormidelníkovi ve výhledu. Stát hodiny za kormidlem není příjemné.
Pak je tu nejčastější umístění. Před stěžněm na přídi. Trochu zhorší výhled od kormidla, může v určité pozici trochu překážet otěžím geny při obratech, ale to je možné řešit. Tak co je na přídi tak špatného?
Na většině jachet normální délky člun na přídi znamená, že nelze otevřít lukny z předních kajut. To se může stát rozhodující v případě požáru v podpalubí. Ten obvykle vypukne někde blíže zádi. U motoru, sporáku, u baterek. A může zablokovat útěk hlavní luknou na palubu.
K úniku za běžných okolností poslouží lukny na přídi. Pokud na nich není člun…
Připomínám, že na podzim pořádáme v Chorvatsku třídenní praktický kurz nouzových situací na jachtě.
1546
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.