Proč dvě bilge pumpy?
Minule jsme si spočítali, jaké jsou, nebo mohou být, ztráty na instalaci bilge pumpy. Dnes si řekneme, proč má pro bezpečnost lodi smysl instalace dvou čerpadel.
Pokud nemá být čerpadlo jen málofunkční atrapou, která v případě nouze není schopná poskytnout téměř žádnou pomoc, potřebujeme do podpalubí instalovat čerpadlo velkého výkonu. Velký výkon znamená velkou spotřebu a hadici velkého průměru. V takové hadici však zbývá po vypnutí čerpadla hodně vody, která postupně steče do podpalubí. Automatické čerpadlo pak znovu sepne… Takový koloběh bez konce.
Proto je lepší mít pro běžné situace na lodi instalováno čerpadlo malého výkonu, malé spotřeby a napojené na slabší hadici. Běžné situace zvládne lépe, navíc se zanedbatelnou spotřebou.
To jsou ale protichůdné informace, ne?
Ne tak docela. Ideální je kombinace dvojice čerpadel nad sebou. Dolů do studánky instalujeme automatické čerpadlo malého výkonu a nad něj umístíme čerpadlo, které již bude mít výkon odpovídající potřebám naší lodě. To může, ale spíše nemusí, mít automatické spouštění.
Za standardních situací automaticky udržuje hladinu vody slabé čerpadlo umístěné níže. Jen v případě nouze spustíme ručně výše instalovaného macka.
Velké čerpadlo navíc nestojí standardně ve vodě a tím se prodlužuje jeho životnost.
8564
Související články
Jak zajistit, aby se do motoru nedostala voda výfukem
Jak zajistit, aby se do motoru nedostala voda výfukem
Základem prevence poškození dieselových lodních motorů vodou z výfuku jsou správná instalace, pravidelné prohlídky a údržba. Těch pár minut věnovaných těmto činnostem se mnohonásobně vyplatí, protože škody mohou být mimořádné. Jak tedy na to?
Na co před sezónou nezapomenout
Na co před sezónou nezapomenout
Každým dnem se blíží doba, kdy majitelé se svými jachtami poprvé vyplují. Ještě před vyplutím je však třeba zkontrolovat celou loď a opravit vše, na co nebyl čas během zimy. Oprava během sezóny nás může připravit o drahocenné chvíle volna.