Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenou.
Stojíte na kotvě, černá koule odpočívá pod sedačkou u navigačního stolku. Nebo o ní ani nevíte. Najednou rána! Vrazila do vás jiná loď. Na první pohled je zřejmé, že to nebude levné. Škody jsou takové, že to určitě žvýkačkou nezamáznete.
Zdá se vám, že rozdělení viny je jasné. Vy jste stáli na kotvě, druhá loď do vás vrazila. Jenže skipper druhé lodě se začne ohánět tím, že nevěděl, že jste na kotvě, a že jste mu měl dát přednost. Povídá něco o absenci černé koule…
I když si to nechcete přiznat, má pravdu. Stáli jste na kotvě, to ano, ale neměli jste vyvěšenou černou kouli, která na kotvení ve dne upozorňuje. Stačí, aby se do toho pustil právník a celá situace vypadá najednou jinak. A to ještě máte štěstí, že jste si neotevřel před kolizí láhev piva.
Zkuste o vyvěšování černé koule uvažovat takto. Dvojnásob to platí, pokud kotvíte víceméně na otevřeném moři. Příkladem budiž kotvení před zátokou Hvar. Je tam velký provoz a některé lodě stojí mimo zátoku. Ke kolizi může dojít snadno.
Nevyvěšení černé koule se vám může pěkně prodražit. A přitom taková blbost...
10199
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.