Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenou.
Stojíte na kotvě, černá koule odpočívá pod sedačkou u navigačního stolku. Nebo o ní ani nevíte. Najednou rána! Vrazila do vás jiná loď. Na první pohled je zřejmé, že to nebude levné. Škody jsou takové, že to určitě žvýkačkou nezamáznete.
Zdá se vám, že rozdělení viny je jasné. Vy jste stáli na kotvě, druhá loď do vás vrazila. Jenže skipper druhé lodě se začne ohánět tím, že nevěděl, že jste na kotvě, a že jste mu měl dát přednost. Povídá něco o absenci černé koule…
I když si to nechcete přiznat, má pravdu. Stáli jste na kotvě, to ano, ale neměli jste vyvěšenou černou kouli, která na kotvení ve dne upozorňuje. Stačí, aby se do toho pustil právník a celá situace vypadá najednou jinak. A to ještě máte štěstí, že jste si neotevřel před kolizí láhev piva.
Zkuste o vyvěšování černé koule uvažovat takto. Dvojnásob to platí, pokud kotvíte víceméně na otevřeném moři. Příkladem budiž kotvení před zátokou Hvar. Je tam velký provoz a některé lodě stojí mimo zátoku. Ke kolizi může dojít snadno.
Nevyvěšení černé koule se vám může pěkně prodražit. A přitom taková blbost...
10454
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
Vojta Sládeček připravil článek o tom, že za určité situace plachetnice nemá „přednost“ před motorákem. Určitě je dobré o tom vědět, abychom se nerozčilovali a nebyli přitom za blbce.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.