Proč by měli Chorvaté zlevňovat?
Často u nás slyšíme stesky nad tím, že se v Chorvatsku za vše platí a to nemálo. Platí se pálky v marínách, přístavech, za bóje, za všechno. Je nějaký důvod, aby to bylo v budoucnu jinak?
Na úvod bych chtěl uvést, že se mi nelíbí, že mám za vše platit a už vůbec se mi nezdá, že by to mělo být tolik. Tedy zastánce vysokých poplatků ve mně nehledejte. Jsem ale v tomto ohledu realista.
Mnozí u nás vykřikují, že musí na Jadranu platit horentní částky a za nic. Žádné služby, žádný servis. Jen přístav, pár mooringů, elektrika, voda. Nic. Ani pořádné sprchy v přístavu nemají…
Nebo ty maríny. Malé sprchy, když přijede regata, stojí se tam fronty. Ulomená klika a posraný záchod. A ty prachy! Co za to chtějí…
Předně bych chtěl ubezpečit křiklouny, že servis je v chorvatských přístavech a marínách na velmi vysoké úrovni. Podívejte se do přístavů. Přístav s mooringy, s přípojkou na elektriku a vodu. Kde jinde takové vybavení najdete? Navíc chlap, který pomůže s vyvázáním (a vybere poplatek, samozřejmě). Toto jsou ty skvělé služby, které jinde nenajdete. To jsou věci, za které se platí. a je těžko možné očekávat, že budou zdarma.
Stejně tak v marínách. Většina chorvatských marín je na mimořádně vysoké úrovni. Výborně vybavené, veliké sprchy i toalety, čistota. Máte-li v Itálii marínu na stejné úrovni, jako jsou ty chorvatské, zaplatíte za ni více. Že jsou někdy urvané kliky, které nestihl personál opravit? S největší pravděpodobností je ulomili uživatelé maríny, tedy jachtaři. Stejně tak se znečištěním toalet. Uklízečky je pucují několikrát denně. Když jsou ale jachtaři prasata, uklízečky nestíhají.
Služby jsou tedy v Chorvatsku na vysoké úrovni a Chorvaté si to umí nechat zaplatit.
Ceny jsou tvořeny především trhem. Tedy zájmem o služby. Podívejte se, jak vypadala letošní turistická sezóna v Chorvatsku. Překonala i rekordní předcovidový rok 2019 a to skoro o pětinu. Charterové společnosti mají stále plno. Znamená to, že výše cen rozhodně nedosáhla svého stropu. Když jsou hosté ochotni platit stávající ceny, je možné dokonce zdražit. Taková je realita. Ať se nám to líbí, nebo ne. A pokud se na tom nechceme podílet, nemusíme tam jezdit.
Osobně jsem takto zanevřel na Komižu na Visu. Byl to můj nejoblíbenější přístav na Jadranu. Pak se začaly zvedat ceny za stání a z Komiži se stával turistický kýč. Již léta jsem tam nebyl.
Pokud se nám situace v Chorvatsku nelíbí, nemusíme tam jezdit. To je možnost, jak ukázat na situaci svůj názor. Čekat, že se ceny přizpůsobí nám, je bláhové. Ceny jsou jaké jsou a dokud o služby bude zájem, zlevňovat nemají důvod.
3444
Související články
Skipper pronajaté lodě obviněn
Skipper pronajaté lodě obviněn
Ještě jednou se vrátíme k úterní nehodě, při které mladá žena přišla nedaleko Murteru o nohu. Skipper lodě, na které k nehodě došlo, je chorvatskou policií stíhán.
Z žertu o nohu kratší
Z žertu o nohu kratší
Jak špatný to byl nápad, se dotyčný dozví až následně. Když už není cesty zpět. To je případ hry a žertu, které se předevčírem odehrály u ostrůvku Arta Mala nedaleko Murteru.
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?