Přístavní manévry na katamaranu
Vícetrupé jachty mají stále více příznivců i mezi charterovými jachtaři. Jak se však zajíždí do přístavu s jachtou, která svými rozměry připomíná kurt na badminton? Hodí se zkušenosti z jednotrupé jachty, nebo je vše naprosto odlišné?
Začneme tím, že je vše naprosto odlišné. To ale neznamená, že by se zkušenosti z jednotrupé lodě nehodily. Ovládání jakékoli jachty nám dává určitý cit pro pohyb lodě a ten se hodí, i když se po manévrovací straně jedná o něco naprosto jiného. Navíc se používají v mnoha případech stejné techniky a uvažování.
Ovládání katamaranu v malých rychlostech neprovádíme kormidlem, ale motory. Jako v tanku, zafixujeme kormidlo na středu a dva motory dopředu, jedeme dopředu, jeden dopředu a druhý dozadu, točíme se, a dva dozadu jedeme dozadu. A pak milión variant téhož vede k milionu různých pohybů. Vlastně je to jednoduché. Dokud nefouká vítr.
Jak začne foukat, projeví se nevýhoda katamaranu daná velkou plochou vystavenou větru a relativně malou plochou laterálu. Vítr dokáže s katamaránem cvičit a my na tom nic nezměníme. Nezbývá, než s tím počítat.
Jednoduché couvání
U jednotrupých jachet často bojujeme s přechodem na zpátečku. Prop walk stáčí záď jachty při změně chodu motoru a to především začínající kormidelníky mate. U katamaranu se toto neděje, protože většina jachet se dvojicí motorů používá protiběžné lodní šrouby. Přechod na zpátečku je v tomto směru bez potíží. Otáčet můžeme katamaran na místě (jeden motor dopředu, jeden dozadu, otáčky stejné), nebo v různě velkém oblouku (rozdílné otáčky motorů).
Cvičíme
Zajímavé cvičení pro nácvik otáčení v požadovaném poloměru cvičíme na našich kurzech vedených Jirkou Pacákem. Najdeme si bóji, postavíme se vedle ní, bóje je uprostřed trupu. A nyní se začneme otáčet. Točíme se kolem bóje, stále ve stejné vzdálenosti. Vyžaduje to hru s plynem. A trochu praxe, samozřejmě. Točíme se dopředu, točíme se dozadu. Nejprve se točíme kousek od bóje, pak dva kousky, tři kousky… Důležité je držet vzdálenost. A dostat ovládání lodě do ruky.
Toto je výborné cvičení na začátek. Zítra se podíváme, jak dostat katamaran k molu.
1001
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?