Přetažení jachty podél mola
Někdy bývá nutné jachtu stojící bokem u mola posunout o pár metrů dále. Zde často dochází k chybě. Nesnažíme se jachtu táhnout podél mola za příďové lano.
Dopředný pohyb jí udělíme lanem záďovým a příďovým lanem pohyb jen kontrolujeme. Pokud bychom tahali za příďové lano, budeme přitahovat příď k molu, fendry se budou valit po přístavní zdi, hrozí nebezpečí jejich vyklouznutí a poškození boku lodi.
Proto táhneme jachtu záďovým lanem a necháme příď směrovat od nábřeží. Sedí-li někdo za kormidlem, stočí kormidlo mírně od mola. Tak zajistíme, že loď nebude nalepená na molo. Pokud by tlačil jachtu na molo vítr, bude nutné kontrolovat fendry na boku.
Obvykle je při tažení lodi i minimální rychlost dostatečná. Jachta má velkou setrvačnost a při vyšších rychlostech bude problém loď zastavit.
Další informace o manévrování v marínách najdete v knize Přístavní manévry.
6103
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?