Přeplavba z Malty na Sicílii s Jirkou Pacákem
Na konci září léto na Sicílii pomalu spěje ke konci, teploty se stávají přijatelnějšími. Dobrý čas i pro návštěvu historických, architektonických a přírodních zajímavostí. Na toto období jsme s Jirkou Pacákem naplánovali zajímavou přeplavbu. Z Malty kolem Sicílie na sever ostrova do maríny Capo d´Orlando.
Jirka Pacák je jeden z našich nejzkušenějších jachtařských instruktorů, této činnosti se věnuje již téměř čtvrt století. Kdo s ním plul, tak ví, že Jirka neúnavně vysvětluje a objasňuje, učí a snaží se své pasažéry zdokonalovat v námořnickém umění.
Tentokrát je na programu plavba z atraktivního přístavu Valletta na Maltě, z města, které postavil Řád rytířů špitálu svatého Jana v Jeruzalémě poté, co byli vyhnáni osmanskou armádou z řeckého ostrova Rhodos. Řád je znám také jako Johanité, nebo Maltézští rytíři.
Východní trasa
Zdroj Navionics
Na výběr bude západní nebo východní varianta trasy.
Vyplouvá se 23. září z Malty. Dále jsou dvě možnosti plavby. Východní varianta trasy kopíruje první část slavné regaty Rolex Middle Sea Race. Vede na sever k Sicílii a dále pod Etnou do Messiny. Cestou je možné navštívit zajímavá místa jako je pitoreskní přístav Marzamemi, který založili v 10. století Arabové, památku UNESCO Syrakusy, ve kterém žil slavný Archimedes a Marcus Tullius Cicero toto město označil za největší a nejkrásnější na Sicílii. Na místě je stále antický amfiteátr, Apolónův chrám a samozřejmě celá řada památek z novějších dob. Při plavbě po východním pobřeží Sicílie by byla škoda vynechat antickou Taorminu s výborně zachovaným divadlem. Dalším atraktivním místem je úžina Messina s hustým provozem a mořskými víry, které svého času dokázaly nekontrolovatelně točit i s dvaasedmdesátidělovým člunem. Na závěr východní trasy by měl zbít čas i na kratší návštěvu souostroví Lipari.
Západní trasa
Západní varianta trasy je mnohem delší, za dobrých podmínek je to 350 mil. Pro milovníky antiky je na této trase atraktivní zastávkou Agrigento, ale také Marsala na samém západě Sicílie. Město založili Kartaginci, poté vystřídalo vládce řecké, římské, arabské. 11. května 1860 se zde vylodil Giuseppe Garibaldi při své Expedici tisíce, která byla důležitým krokem ke sjednocení Itálie. Nedaleko jsou zajímavé Egadské ostrovy. Favignana je známá svým tradičním lovem tuňáků (a vězením). Dalším typicky sicilským přístavem na této plavbě může být nedaleké Trapani, nebo nevelké San Vito Lo Capo.
Obě strany Sicílie nabízejí mimořádně zajímavé zastávky. Posádka bude mít možnost volby, samozřejmě po konzultaci se skipperem a předpovědí počasí. Vzhledem k zářijovému termínu bude stále teplé počasí na koupání. Během plavby si vyzkoušíte noční plavby, a to i v oblastech s hustým lodním provozem. Vedle dnes nejčastěji používané elektronické navigace Jirka ukáže a procvičí také navigaci terestrickou. Celkově vynikající praxe pro zisk licence B.
Popluje se na nové (2023) lodi Elan Impression 45.1. Vnitřní uspořádání je čtyřkajutové a plavba je vypsána pro 6 osob. Závěrečná doprava na letiště v Palermu bude organizována společně.
Více informací zde.
1341
Související články
Kolik skutečně stojí plavba II.
Kolik skutečně stojí plavba II.
Po přečetní článku na Lodních Novinách doplňuji náklady na plavbu v jiných lokalitách, než je Chorvatsko. Najdete zde tabulky nákladů ze Skotska, Řecka a Sicílie.
Zajíždění metoda Pacák
Zajíždění metoda Pacák
Představíme vám způsob zacouvání zádí k molu, který používá jeden z našich nejzkušenějších zajížděčů Jirka Pacák. Do přístavů zajíždí dnes a denně již nejméně 20 let. Za tu dobu člověk dokáže lecos vylepšit.
Pozvánka od Jirky Pacáka
Pozvánka od Jirky Pacáka
Jirka Pacák nám poslal pozvánku do své oblíbené restaurace v souostroví Pakleni otoci. Přístupná je jak z ACI mariny Palmižana, tak i z druhé strany ze zátoky Vinogradišće.