Překlopí se katamaran?
Jaká je šance, že se překlopí turistický katamaran? Ať fouká sebevíc, vícetrupá jachta se téměř nenakloní. Samozřejmě ve srovnání s monohullem.
Podíváme se na srovnání křivek stability jednotrupé jachty a turistického katamaranu. Zatímco u jednotrupé jachty je pro stabilitu nejdůležitější balast na kýlu, u jachet vícetrupých je to šířka lodě. Je to snadné, čím je platforma širší, tím je stabilnější. Půjdeme-li do extrému, srovnejte si stabilitu kajaku a turistického katamaranu. Na bok se může postavit několik osob a katamaran se ani nehne. Na kajaku se stačí naklonit na bok a riziko překlopení se hned blíží kritické hranici.
Na obrázku máme dvě křivky stability. Červená je pro katamaran, modrá pro turistický monohull. Vidítre, že stabilita katamaranu velmi rychle stoupá. Kolem 12°přichází maxiumum. Od té doby stabilita katamaranu rychle klesá. Někde kolem 80°v tomto případě začíná negativní stabilita. Tedy stabilita stěžněm dolů. To už je v případě katamaranu nevratné.
U jednotrupé kýlové plachetnici stoupá křivka stability mnohem pozvolněji. Maximální vratný moment přichází až někde mezi 60°a 70°. Negativní stabilita začíná nad 125° náklonu. To znamená až v pozici 35°stežněm pod hladinou. Navíc negativní stabilita na jednotrupé jachtě není díky kýlu nevratná.
Katamaran od jednotrupé jachty se tedy v tomto směru výrazně liší. Zatímco jednotrupá jachta si sama říká, kdy je plachet vzhledem k podmínkám moc, u katamaranu tato indikace chybí. Turistický katamaran se překlopí jen výjimečně, ale dochází k tomu bez varování, nebo s minimálním varováním.Na katamaranu se na rozdíl od monohullu refuje podle tabulek, ne tak podle citu, jako je běžné na monohullu.
1681
Související články
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Přístavní manévry jsou slabinou mnoha jachtařů a naše kurzy na toto téma mají velký úspěch. Proto jsme na jaro připravili kurz také pro jachtaře, kteří dávají přednost katamaranům. Půjde o třídenní intenzivní kurz určený jen pro 4 osoby. Každý tak má k dispozici vlastní kajutu.
Turistický katamaran jen na soláry
Turistický katamaran jen na soláry
Elektrické jachty již po světě jezdí, ale jejich dojezd je omezený. Nyní je tu první sériově vyráběný elektrický katamaran, jehož dojezd nezná hranice.
Fountaine Pajot MY 44
Fountaine Pajot MY 44
Mezi plachetnicemi již mají katamarány své místo. Mezi motorovými loděmi ho ještě hledají. Přitom výhody jsou jasné. Prostor na palubě i v podpalubí je nesrovnatelný a velmi příznivá je i spotřeba a dojezd.