Překlopený trimaran v Karibiku
Při tréninku na offshore závod RORC Caribbean 600 se překlopil jednadvacetimetrový trimaran Argo. Je to poprvé, co se podařilo trimaran vrátit zpět „na nohy“ v jednom kuse.
Při tréninku u břehů ostrova Antigua spolu závodily dva trimarany Maserati a Argo. Vítr byl nestabilní, z 25 uzlů zeslábl na méně než polovinu, aby později v okamžiku nehody pod těžkým mrakem zesílil až na 27 uzlů.
Tato změna se stala trimaranu třídy MOD Argo osudná. Loď měla na stěžni příliš mnoho plachet a překlopila se. Překlopila se unikátním způsobem. Vypadá to, jako by se trimaran zvedl do vzduchu, dopadl vertikálně na záď a dosedl stěžněm na hladinu. Tento kousek se ještě nikomu s MOD trimaranem nepovedl. Takto zůstal stát ve vodě a jen velmi pomalu se špička stěžně potápěla.
Nezvyklý kousek byl tak trochu štěstím v neštěstí. V předozadním směru je profil stěžně velmi pevný. Vydržel namáhání, když na něm visela hmotnost trimaranu a nezlomil se. Je to poprvé v historii, kdy se trimaran MOD překlopil, ale stěžeň nehodu přežil.
Trmaran se podařilo vrátit zpět víceméně bez poškození. V době nehody byl na palubě i držitel rekordu v sólové plavbě kolem světa Francois Gabart.
Ačkoli se dnes trimarany MOD objevují na závodech po celém světě a v nejrůznějších barvách, ukazuje se, že zvládnout tyto plnokrevné bestie není vůbec snadné. I velezkušení jachtaři z jednotrupých jachet jsou mnohdy na palubě trimaranu ve vleku událostí, než aby lodi diktovali svá přání.
V tomto směru není nikde na světě tolik zkušeností jako ve Francii, kde se trimarany MOD zrodily z ještě divočejší třídy trimaranů ORMA. (Jen mimochodem. Na trimaranu ORMA se můžete svézt s Milanem Koláčkem.)
4582
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.