Překlopený trimaran v Karibiku
Při tréninku na offshore závod RORC Caribbean 600 se překlopil jednadvacetimetrový trimaran Argo. Je to poprvé, co se podařilo trimaran vrátit zpět „na nohy“ v jednom kuse.
Při tréninku u břehů ostrova Antigua spolu závodily dva trimarany Maserati a Argo. Vítr byl nestabilní, z 25 uzlů zeslábl na méně než polovinu, aby později v okamžiku nehody pod těžkým mrakem zesílil až na 27 uzlů.
Tato změna se stala trimaranu třídy MOD Argo osudná. Loď měla na stěžni příliš mnoho plachet a překlopila se. Překlopila se unikátním způsobem. Vypadá to, jako by se trimaran zvedl do vzduchu, dopadl vertikálně na záď a dosedl stěžněm na hladinu. Tento kousek se ještě nikomu s MOD trimaranem nepovedl. Takto zůstal stát ve vodě a jen velmi pomalu se špička stěžně potápěla.
Nezvyklý kousek byl tak trochu štěstím v neštěstí. V předozadním směru je profil stěžně velmi pevný. Vydržel namáhání, když na něm visela hmotnost trimaranu a nezlomil se. Je to poprvé v historii, kdy se trimaran MOD překlopil, ale stěžeň nehodu přežil.
Trmaran se podařilo vrátit zpět víceméně bez poškození. V době nehody byl na palubě i držitel rekordu v sólové plavbě kolem světa Francois Gabart.
Ačkoli se dnes trimarany MOD objevují na závodech po celém světě a v nejrůznějších barvách, ukazuje se, že zvládnout tyto plnokrevné bestie není vůbec snadné. I velezkušení jachtaři z jednotrupých jachet jsou mnohdy na palubě trimaranu ve vleku událostí, než aby lodi diktovali svá přání.
V tomto směru není nikde na světě tolik zkušeností jako ve Francii, kde se trimarany MOD zrodily z ještě divočejší třídy trimaranů ORMA. (Jen mimochodem. Na trimaranu ORMA se můžete svézt s Milanem Koláčkem.)
4764
Související články
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Ve Hvaru vyteklo do moře 15 tun nafty z prasklého tanku benzínové pumpy v lokalitě Križna luka. S nehodou se bojuje, nafty je ale dost.