Přednosti při předjíždění
Víte, co je na moři předjíždění? Kdy jinou loď předjíždíte a kdy se vaše kurzy křižují? Je to dobré vědět kvůli přednostem.
Loď se strojním pohonem
Křižují-li se kurzy dvou lodí se strojním pohonem tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí ta, která má druhou loď po své pravé straně, jí uvolnit cestu. To je jednoduché.
Toto pravidlo platí, pokud nejde o předjíždění. Při předjíždění se musí předjíždějící loď držet mimo dráhu lodě předjížděné. Za předjíždějící je považována taková loď, která se přibližuje k lodi předjížděné ze sektoru 22,5° za traversem, tedy ze sektoru záďového světla (sektor záďového světla je celkem široký 135°). Během předjížděcího manévru nemůže nastat žádná změna, která by způsobila, že by se loď předjíždějící mohla považovat za loď křižující směr. Zjednodušeně řečeno, předjíždějící loď je po celou dobu předjíždějícího manévru lodí předjíždějící. To jí nikdo neodpáře.
Plachetnice
To samé platí i u plachetnic. V případě předjíždění neplatí pravidla o větru zprava, nebo o závětrné lodi. Také zde se musí předjíždějící loď držet mimo dráhu lodě předjížděné.
Obecně
I ve vztahu plachetnice vs. loď se strojním pohonem se musí předjíždějící plachetnice držet mimo dráhu předjížděné lodě. Může se zdát zvláštní, že by plachetnice byla rychlejší než loď se strojním pohonem, ale je a bude to stále častější.
Pozor
Při předjíždění je třeba dávat pozor především na mezní situace. Znovu připomínám, že již od úhlu 22,5°za traverzem se jedná o předjíždění a podle toho je třeba se chovat. Bude-li se plachetnice blížit z vymezeného úhlu k lodi se strojním pohonem, jde o předjíždění a musí se držet mimo dráhu lodě předjížděné. Převedeme -li to do laické mluvy, plachetnice v té chvíli "nemá přednost".
6314
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?