Před bouřkou do přístavu?
Na obzoru zahlédnete bouřku. Rychle se přibližuje. Poplujete do přístavu? Nebo raději na volné moře? Jak se rozhodnout?
Do přístavu
Snadné rozhodnutí? V přístavu bude přeci klid!
Co se ale stane, pokud nestihnete dojet včas? Příchod bouřky vás zastihne na dohled přístavu. Takříkajíc se staženými kalhotami. V přístavu je bezpečně, ale v jeho blízkosti na vás číhá nebezpečí.
Proč? Protože zajíždění do přístavu ve 40 uzlech větru, v hustém dešti a případně krupobití, není žádný med. Nebezpečí, které nehrozí na otevřeném moři, na vás číhá u břehu. Nebo dokonce i v přístavu. Na otevřeném moři nenajedete na mělčinu, nevrazíte při nepovedeném přístavním manévru do mola, či sousední lodě.
Zůstat na moři
Tak tedy zůstat na moři? Rozhodně je to bezpečnější varianta. Není pohodlnější, ale je bezpečnější. Silný vítr trvá za bouřky jen krátce, nezvedne tedy příliš vysoké vlny. Hustý déšť a krupobití sice nebezpečně omezí viditelnost, ale daleko od břehu nehrozí najetí na mělčinu.
Bezpečný kurz
Viditelnost a ztráta orientace při snížené viditelnosti mohou být větším problémem, než si myslíte. Proto je dobré se před příchodem bouřky rozhlédnout po okolí, vybrat si bezpečný kurz a tím při omezené viditelnosti plout.
Co to je bezpečný kurz? Kurz, kterým je možné plout příští půlhodinu, aniž by hrozilo nebezpečí. Ne vždy je to možné, můžeme být v místech, kde ani pět minut nebude možné pokračovat v kurzu. V takovém případě budeme muset navigovat. Naštěstí na to dnes máme vynikající elektronické pomocníky. Mnohdy dokonce hned u kormidla. V hustém dešti však na mapovém plotteru můžeme vidět méně, než bychom si přáli. A pak je jistota pryč...
Bezpečný kurz si proto zvolíme na kompasu. Budeme klidnější. Nemusíme sledovat mapu a můžeme se věnovat lodi a okolí.
14425
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.