Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Situace
U mola stojí řada lodí. Fouká boční vítr a vy se chystáte přistát na návětrné straně, abyste se o vedle stojící loď mohli opřít.
Co dělá vítr
Vítr vanoucí z boku má tendenci snést příď vaší jachty. Toto nebezpečí je větší s tím, jak se s přibližujícím se molem snižuje rychlost plavby.
Co se může stát
Přibližujete se k molu (1), ale vaše jachta je snášená větrem a zdá se vám, že najíždíte příliš blízko k vyvázané jachtě. Rozhodnete se, že se vzdálíte a stočíte kormidlo proti větru (2).
Během chvíle se situace stane nezvladatelnou. Záď se začne stáčet proti větru, příď jde po větru. Zároveň se blížíte k molu a musíte zpomalovat. Záď míří čím dále tím více do návětří. Chcete jachtu srovnat a stočíte kormidlo po větru. Jachta však téměř nereaguje a situace se zhoršuje. Musíte zabrzdit, ale v té chvíli již jste přídí opřeni o bok vedle stojící jachty (3). Situace, kterou si nikdo zúčastněný nepřál.
Kde se stala chyba
K chybě došlo ve chvíli, kdy jste při zajíždění stočili kormidlo proti větru. Proč? V bočním větru má příď tendenci se stáčet po větru. Stočíme-li kormidlo proti větru, stáčení napomůžeme. Jachta navíc v tomto pohybu získá setrvačnost. Mnoho sil najednou… Protože se blížíme k molu, zpomalujeme a výkon kormidla je stále menší. Ačkoli stočíme kormidlo správným směrem, abychom stáčení přídě zastavili (stočení kormidla po větru), Výkon kormidla již na stočení přídě proti větru nestačí. Navíc zapomeneme-li kormidlo přetočit při brždění, ještě problém zvětšíme prop washem.
Řešení
Nejjednodušším řešením je při zajíždění v bočním větru začínat couvat mírně v návětří. Couváme pak s kormidlem mírně stočeným po větru a tím bráníme přídi, aby byla větrem sfouknuta (4 - 6). Navíc se snažíme najet co nejblíže k již stojící jachtě, abychom se o ni opřeli bokem.
1835
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?