Pozor při vypouštění kotvy po plavbě na vlnách
Fouká silný vítr, chcete stát zádí k molu, s přídí na kotvě, složité najíždění, spouštíte kotvu, vypadá to dobře a najednou se kotevní řetěz zasekne. Proč se vše pokazilo? Kde je problém?
Do této situace se dostáváme nejčastěji v Řecku, kde se obvykle stojí zádí k molu s přídí na kotvě. Navíc tam v letní sezóně dost fouká a jsou vlny, které jsou viníkem tohoto problému.
Příčinou je přeskupení kotevního řetězu v kotevně.
Začneme u vytahování kotvy. Při vytahování kotvy obvykle vznikne v kotevně Matterhorn z kotevního řetězu. Při plavbě v náklonu na vlnách dojde k sesuvu vršku hory a časem se přes něj převalí i další metry, nebo dokonce desítky metrů řetězu. Proto při kotvení nejde řetěz vypustit, volná část je zaseknutá vespod.
V divokých podmínkách na moři není možné tomuto problému zcela zabránit. Příď, především na stoupačce, poskakuje na vlnách a k přeskupení řetězu může dojít.
Riziko je možné minimalizovat. Je to snadné. Při vytahování kotvy nenecháme vzniknout horu řetězu, ale postupně ji háčkem sesouváme dolů ke dnu kotevny. Zmenší se pravděpodobnost přeskupení.
Pokud se vám tedy zasekne řetěz v kotevně, zkustě mu pomoci prudkým trhnutím rukou. Nepomůže-li to, budete muset kotevní manévr přerušit, kotvu vytáhnout, někde v klidu vyzkoušet, znovu vytáhnout a pak teprve se znovu pustit mezi lodě.
780
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.