Pozor při noční plavbě
Velkým nebezpečím při noční plavbě je přehlédnutí jiných lodí v okolí. Toto nebezpečí v poslední době výrazně roste.
Není to dáno jen houstnoucí dopravou na moři, ale především přestěhováním mapových plotterů ke kormidlu. Co laikovi přijde jako vynikající bezpečnostní prvek, může představovat veliké nebezpečí.
Základem bezpečné noční plavby je tma na palubě a v podpalubí. Jen tak si zrak zvykne na tmu a může vidět věci v okolí. Z hlediska bezpečnosti jde hlavně o lodě.
Dříve tmu v kokpitu rušilo jen červené světlo kompasu hloubkoměru a rychloměru. Šlo o velmi slabá červená světla, která nerušila noční vidění. Dnes je situace jiná. Displeje jsou mnohem větší a především přibyly do kokpitů monitory mapových plotterů. I když jsou zapnuty na noční režim, jde o značný zdroj světla, který oslňuje.
Pro bezpečnou noční plavbu je tedy nutné mít plotter přepnutý do nočního režimu s maximálně staženým jasem. Pokud plujete místy, kde plotter nepotřebujete, rovnou ho vypněte. Pokud ho potřebujete jen občas, můžete ho po použití zakrýt plastovým krytem, abyste ho nemuseli za chvíli restartovat.
Jen pro úplnost ještě dodám, že v podpalubí musí být tma a v případě nutnosti rozsvícení použijte jen červené světlo.
11378
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.