Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi, nebo velkými škodami.
Jde zřejmě o nejčastější vážnou chybu, se kterou se můžeme u vyvázaných jachet setkat.
Jachta je k bóji vyvázaná symetricky. Lano vede z vazáku na pravoboku na kruh na bóji a zpět na loď na vazák na levoboku. Je to krásné, symetrické. Tak kde je chyba?
Nebezpečí
Nebezpečná situace nastane ve chvíli, kdy fouká silný vítr. Jachta se pohybuje kolem bóje ze strany na stranu. Jako kyvadlo. Na laně může být v té chvíi tah několika stovek kilogramů. Lano se šoupe v kruhu tam a zpět a je jen otázkou času, kdy se předře. Za silného větru to nemusí trvat dlouho. V té chvíli jachta odpluje po větru. Srazí lodě v cestě (to může být štěstí, protože posádka se vzbudí a má šanci něco udělat) a může skončit na břehu. Loni takto například skončila jedna jachta s českou posádkou při bóře na Kornatech.
Předřené lano na bóji je nebezpečnější, než kotva, která nedrží. Jachta, která vleče kotvu, se pohybuje pomaleji, protože ji kotva brzdí.
Vyvazujeme se tedy vždy zpět na ten samý vazák. Ideálně použijeme ještě druhé lano jako pojistku, které necháme volnější.
O podobných chybách, kterých se mnoho skipperů dopouští, budeme mluvit na online přednášce o přístavních manévrech, které proběhne 1. prosince.
11162
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?
Jak si nenamotat mooring
Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?