Pozor na nebezpečné vyvázání
Prohlédnete-li si jachty stojící vyvázané na bojích, mnohé jsou vyvázané velmi nebezpečně. Nebezpečněji, než kdyby stály špatně zakotvené.
Stojíte-li na kotvě, která přestane držet, jachta bude splouvat, ale kotva ji ve splouvání bude brzdit. Někdy jen velmi málo, ale bude. Pokud se utrnete z kotevní bóje, váš pohyb už nezpomalí nic a budete velmi rychle snášeni větrem. Proto je třeba se utržení od bóje vyvarovat.
Nebezpečné symetrické vyvázání
Mnoho jachet stojí na bóji vyvázáno symetricky. Lano je vedeno z jednoho boku jachty, přes oko na bóji ke druhému boku jachty.
Co je na tom špatně? Pokud bude foukat silný vítr, jachta se bude na bóji točit z boku na bok. Přitom bude projíždět vyvazovací lano okem na bóji tam a zpět. Protože zatížení lana je mimořádné, velmi rychle může dojít k jeho prodření.
Správné vyvázání
Správně má být vyvazovací lano vedeno od oka na bóji zpět na stejný bok jachty na stejný vazák. Lano se tak nemůže předřít. Jednoduché.
Za silného větru není špatné pro jistotu použít ještě jedno jistící lano ze druhého boku. Pokud jsme uvázáni na bóji na jejím vrchu (bóje, která je k tomu určena), druhé lano můžeme uvázat přímo do oka na kotevním laně bóje, pokud je to možné.
Další podobné rady najdete v knize Přístavní manévry.
10347
Související články
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?
Pozor! Nebezpečí!
Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi.
Nové kotevní bóje na Lastovu
Nové kotevní bóje na Lastovu
Na čtyřech lokalitách parku Lastovo byly umístěny kotevní bóje a bylo zakázáno kotvit. Důvodem je ochrana porostů posidonie na mořském dně.