Potřebujeme záchranný ostrůvek?
Záchranný ostrůvek je velká investice, bez které se mnozí obejdou. Nebo neobejdou? Není lehkovážné vyplouvat bez něj? Hrozí nebezpečí i blízko pobřeží?
Zkusíme příklad. Plujete v dubnu na chorvatské charterové jachtě dlouhé 38 stop na Vis. Fouká, jsou vlny a jachta se vám potápí pod nohama. Důvod není důležitý, stát se může leccos.
Vysílačkou se dovoláte pomoci, trvá ale 2 hodiny, než k vám dopluje. I s vestami na krku bude pobyt v chladné vodě o život.
Proč jsme použili jachtu dlouhou 38 stop? Protože podle chorvatských zákonů jachty kratší 12 metrů nemusí mít na palubě ostrůvek.
Nemohl by záchranný ostrůvek nahradit nafukovací člun? V nouzi sice pomůže cokoli, ale člun ostrůvek plnohodnotně nenahradí. Víte, jaké čluny na charterových jachtách jsou. Mnohdy více než 2 lidi na palubě znamenají potopení člunu. Pokud vás je na jachtě 6, do člunu se rozhodně nevejdete. Na rozbouřeném moři (takové věci se obvykle dějí na rozbouřeném moři) budete v člunu zaplaveni vodou a nejspíše se dříve či později převrhnete.
Na příkladu vidíte, že i pár mil od pobřeží můžete být v nebezpečí života. I když budete mít na palubě vysílačku VHF a EPIRB, bez ostrůvku vám mohou být k ničemu. Slouží k zavolání pomoci, ale ta musí mít dostatek času dostat se k vám.
Můžete říci, že vyplouváte jen za hezkého počasí. To je sice silný argument, ale předpověď je jen předpověď a může vás zaskočit i nečekané zhoršení počasí. Nebo jste se vydali daleko, blíží se pátek a vy se musíte vrátit. Bouře nebouře. Zkrátka nikdy není jisté, že vás špatné počasí na moři nezastihne.
Plujete-li jen v létě nedaleko pobřeží, nejspíš nebudete ostrůvek potřebovat. I když se vaše loď potopí, voda je teplá a zřejmě vás stihnou zachránit. Pokud vás najdou. K nehodě mohlo dojít v noci a na rozvlněném moři není snadné lokalizovat hlavu plavce. Mnohem jednodušší je najít záchranný ostrůvek.
Stát se může cokoli. Pravděpodobnost je malá. Když ale k něčemu dojde, je na pytel, že to bylo nepravděpodobné. Nakonec se všemi bezpečnostními prvky na jachtě je to stejné jako s bezpečnostními pásy v automobilu. Nejspíše je nikdy nebudeme potřebovat. Ale všichni si již zvykli, je používat (až na mého bráchu).
U nás je dodavatelem ostrůvků například firma fas yachting.
6125
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.