Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
19. srpna nad ránem kotvila podle tvrzení Perini Navi nepotopitelná superjachta Bayesian nedaleko přístavu Porticello na severu Sicílie. Kolem čtvrté ranní zasáhla jachtu prudká bouře. Během 2 minut byla nepotopitelná jachta pod hladinou. 15 pasažérů a členů posádky se zachránilo. Lodní kuchař byl objeven na hladině bez života a 6 pasažérů zůstalo uvězněno v potápějící se jachtě.
V současné chvíli stále probíhají detailní šetření italských úřadů a britské MAIB (Marine Accident Investigation Branch). Na konci října však zveřejnily zajímavý článek americké noviny The New York Times, na který upozornil na svých stránkách Peter Swanson (odkaz na článek The New York Times na jeho webu. Z článku vyplývá, že se nemuselo jednat o tak nepotopitelnou jachtu, jak výrobce uváděl. Některá technická řešení jsou autoritami z oboru zpochybňovaná. Především jde o 72 metrů vysoký stěžeň.
Tento typ jachty vyráběný italskou loděnicí byl navržen designérem Ronem Hollandem. Perini Navi vyrobila 10 jachet tohoto typu. Pouze Bayesian byla vybavena jediným stěžněm, ostatní lodě měly oplachtění typu ketch s hlavním stěžněm o více než 12 metrů nižším. Ve své době šlo o nejvyšší hliníkový klacek. Dnes se podobně velké stěžně vyrábějí z karbonu, který je výrazně lehčí. Americké periodikum uvádí, že samotný stěžeň vážil nejméně 24 tun.
Vysoký stěžeň si vyžádal také přidání balastu do trupu. Ten byl překvapivě umístěn k zádi jachty, aby vyvážil umístění stěžně. Nikoili tedy tam, kde by jeho umístění maximalizovalo stabilitu jachty. Výsledkem kombinace stěžně a balastu bylo větší zanoření trupu jachty.
Deník dále uvádí, že změna takeláže znamenala snížení stability. Nebezpečný úhel náklonu, při kterém jachta začíná nabírat kritické množství vody, byl u Bayesian nejméně o 10°menší než u jachet s oplachtěním ketch. Podle expertů oslovených deníkem se zdá, že jachtě stačil náklon 45°k tomu, aby začala nabírat vodu průduchy v trupu, které zajišťovaly zásobování podpalubí a strojovny vzduchem, a dveřmi do nástavby. Mohlo jít o tuny vody, které již tak špatnou stabilitu poslaly za kritickou mez.
V tuto chvíli jde o závěry učiněné deníkem The New York Times na základě konzultací s oslovenými experty. Na výsledky oficiálního šetření si budeme muset počkat. Případ již uchvátila britská MAIB, které jistě neopomine jediný detail. Z výše uvedeného by se ale mohlo zdát, že hlasité výkřiky loděnice mají své důvody.
1717
Související články
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Ve Hvaru vyteklo do moře 15 tun nafty z prasklého tanku benzínové pumpy v lokalitě Križna luka. S nehodou se bojuje, nafty je ale dost.