Poslední mistři z Murteru
Klasickým materiálem pro stavbu lodí je dřevo. Jeho epocha dlouhá tisíce let se ale rychle blíží ke konci. Stále však jde o nejkrásnější materiál.
Žijete-li u moře, potřebujete loď. Vždy tomu tak bylo. Loď byla součástí rodiny. Nezbytnost. Byla zapotřebí k lovu ryb, k přepravě zboží, k transportu lidí. Byly doby, kdy stavbu jednoduché dřevěné lodě zvládal v podstatě každý, kdo žil na pobřeží nebo na ostrovech.
Stavba lodí v okolí ostrova Murter má dlouhou tradici. Již ve starověku obývali severní Dalmácii Ilyrové, kteří se z vnitrozemců rychle přeorientovali na námořníky a piráty. Stavba lodí v Dalmácii tak trvá skoro 3000 let.
Foto Pavel Nesvadba
Stavba lodí je do jisté míry uměním, které se dědí z generace na generaci.
V historii ne tak dávné byli Murteřané zemědělci. Obdělávali půdu na okolních ostrovech a na pobřeží. Bez lodě nebylo možné přežít. Lidem z Murteru patřily i celé Kornati. Byli tedy zemědělci a jejich lodě byly v první řadě nákladní. Nešlo o rybáře, jak by bylo možné očekávat.
Moderní generace stavitelů lodí přišly na Murter koncem 18. století nejspíše z Korčuly, která má také dlouhou loďařskou historii. Šlo o rodiny Filipi a Uroda. Někteří z těchto rodin staví a opravují lodě v Betině nebo Murteru ještě dnes.
Stále všední
Foto Pavel Nesvadba
V loděnici Vinici v Murteru se stále ještě staví i velké dřevěné lodě.
Chorvatské vody stále brázdí tisíce dřevěných lodí různých velikosti. Od 3 metrů délky až po lodě dlouhé 30 metrů. Jsou jich tisíce, ale přesto se nad nimi smráká. Většinou jde o starší lodě, nebo lodě postavené mimo Chorvatsko, například v Turecku. Dnes už u menších lodí převládá laminát, u větších obvykle železo.
Na dřevo, nejklasičtější materiál, se zapomíná. Stavba dřevěných lodí je náročná a velkou pozornost vyžaduje především jejich údržba. Laminátovou loď necháte stát bez údržby na břehu rok, dva, pět a nic vážného se nestane. Dřevěné lodě musíte udržovat každý rok. Jinak dochází k poškození, která vyžadují větší opravy.
Pár posledních
Foto Pavel Nesvadba
Jde o řemeslo, které dnes ovládají především ti nejstarší.
Z desítek loděnic, které na Murteru prosperovaly dříve, jich zůstává jen pár posledních. Některá řemesla se vytratila docela, jiná umí posledních pár veteránů, kterým docházejí síly. Nádherné řemeslo umírá. Umírá dovednost stará staletí. Ztrácí se, zůstávají jen stopy, které se budeme v budoucnu jen obtížně snažit resuscitovat.
Muzeum
Foto Pavel Nesvadba
Pro konstrukci nových jachet byli třeba zkušení stavitelé.
Aby k tomu nedošlo, aby se podařilo zachovat staré tradice, vzniklo v Betině muzeum Muzej drvene brodogradnje. Budete-li na Murteru, jeho návštěva za to stojí. Muzeum najdete v Betině jen pár kroků od přístavu ve velmi vkusně opraveném starém kamenném domě. V muzeu najdete celou řadu nástrojů, které byly pro stavbu lodí v minulosti nezbytné, mnoho detailů o profesích, bez kterých se stavba neobešla, technické finesy lodních stavitelů, mnoho historických souvislostí a hromadu zajímavých informací.
7065
Související články
Skipper pronajaté lodě obviněn
Skipper pronajaté lodě obviněn
Ještě jednou se vrátíme k úterní nehodě, při které mladá žena přišla nedaleko Murteru o nohu. Skipper lodě, na které k nehodě došlo, je chorvatskou policií stíhán.
Ceny a podmínky stání v chorvatských přístavech
Ceny a podmínky stání v chorvatských přístavech
Kolik stojívás bude stát stání v městském přístavu v Rogoznici, kolik v Primoštenu, v Tribunji, nebo na Kapriji? Přinášíme vám oficiální ceny. A najdete tam i podmínky a některé zajímavosti.
Proč lodě ze dřeva?
Proč lodě ze dřeva?
K výrobě lodí se používají nejrůznější materiály. Laminát je nejrozšířenější, dřevo nejstarší, železo, hliník, karbon, nebo dokonce i beton. My se na některé z těchto materiálů podíváme podrobněji. Důležité je, proč nějaký materiál použít, kde jsou jeho silné stránky a kde jeho slabiny.