Posádkám lodí uvízlých na Ukrajině dochází jídlo
Kvůli invazi Ruska na Ukrajinu uvízlo v ukrajinských vodách v Černém moři více než sto lodí plujících pod zahraniční vlajkou. Jejich zásoby se krátí, zejména potravin a léků. Vytvoření námořního koridoru, který by jim umožnil bezpečně odplout, se nedaří.
Agentura OSN pro námořní dopravu dříve uvedla, že bude pracovat na vytvoření koridoru pro lodě, které vypuknutí války zastihlo v Černém a Azovském moři. Toto úsilí se ale zatím nenaplnilo. Kvůli tomu z oblasti nemůže stále odplout zhruba 140 lodí s více než 1000 námořníky z 20 zemí.
Jedné rumunské lodi s 20 námořníky, která kvůli ostrým bojům o Mariupol zůstala v oblasti uvězněna, zbývají zásoby na tři dny, uvedl ve středu Guy Platten, generální tajemník Mezinárodní komory námořního přepravního průmyslu. Podle něj není pro tyto námořníky bezpečné vyplout, ani opustit loď. Pomoci se jim údajně snaží různé organizace, které se pokoušejí na lodě dopravit základny potřeby, ale i pro ně to je velmi riskantní.
Situace se zásobováním se liší přístav od přístavu, přičemž v některých městech je primární zajistit potraviny pro domácí obránce měst před ruskou agresí, "cizí" námořníci jsou až na druhém místě.
Odplutí komplikují nejen neustávající boje o přístavní města, ale i fakt, že oblast Černého moře je do značné míry pokryta minami. Zástupce výkonné šéfky rejdařské společnosti Angelecouissis Sveinung Stohle uvedl, že posádky dvou z jejích lodí na Ukrajině se podařilo evakuovat. "Co se stane s našimi plavidly, se teprve uvidí," řekl Stohle.
Napjatá situace v východní Evropě znejišťuje i největší hráče na poli námořního pojištění. Podle pojišťoven se konflikt vyostřuje a nebezpečí pro obchodní lodní dopravu roste. Proto pojišťovny rozšířily oblast vod, které považují za vysoce rizikové.
2278
Související články
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Těžko hledat výmluvnější symbol. Neslavnou éru vlády iráckého diktátora velmi případně ilustruje vrak megajachty Al-Mansúr, kterou si Saddám Husajn spolu se dvěma dalšími loděmi objednal v 80. letech. Jachta, na jejíž palubu údajně Husajn ani nikdy nevkročil, byla potopena spojenci při invazi v roce 2003. Dnes slouží jako základna rybářům, zatímco jejich děti si v interiéru hrají na schovávanou.
Ať je, čí je, zabavte ji
Ať je, čí je, zabavte ji
Nejvyšší soud na Fidži dal americkým a fidžijským úřadům zelenou k zabavení megajachty Amadea v odhadované hodnotě 325 milionů dolarů, o jejímž vlastnictví se vedou spory. Rozhodnutí soudu tak připravilo půdu pro další právní spor, který má určit, zda je majitelem lodi sankcionovaný ruský miliardář Sulejman Kerimov, jak tvrdí Spojené státy.
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Skrytý „půvab“ sankcí: Západ za údržbu jachet oligarchů může zaplatit miliardy
Se zabavováním jachet ruských miliardářů není spojen jen pocit uspokojení z dobře namířeného zásahu do okolí ruského prezidenta. Prozaickou stránkou této činnosti je povinnost úřadů udržovat zabavený majetek v náležitém stavu.