Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!
Zaměstnanci charterové společnosti, kteří přemísťují jachty každou chvíli, se mnou možná nebudou souhlasit a budou preferovat rychlost. Pravdu mají jen zčásti. Zajíždíte-li s jachtou každý den po celý rok, nemusíte se vyšší rychlosti bát. S největší pravděpodobností neuděláte chybu, vaše odhady budou přesné, vaše reakce správné. A v případě nějaké drobné škody? Jste zaměstnanec charterové firmy, drobná poškození tedy zalepíte žvýkačkou a je to stejné, jako by se nic nestalo.
Možná to dělají, ale správné to není. Dokonce ani opravdoví profesionálové nepreferují rychlost. Naopak. Malá rychlost, znamená malou, nebo žádnou škodu.
Zajíždíte-li pomalu, máte dostatek času na přemýšlení, na sledování situace v okolí. Nejste pod takovým tlakem. Můžete si své další kroky rozmyslet. Od záchvatů paniky, které vznikají kvůli absenci času na přemýšlení, jste mnohem dále. Jste to vy, kdo udává lodi směr. Není to tak, že jachta někam směřuje a vy se jen bezradně snažíte s ní něco udělat na kormidle.
Pokud se ke druhé lodi budete blížit rychlostí 1 uzle, stačí fendr na správném místě, aby zabránil škodám. Při rychlosti 4 uzle už fendr stačit nebude.
Mluvíme o tom, že pomalu je správně. Co ale znamená pomalu? Odpověď je, že se jedná o minimální rychlost, při které dokážeme ovládat jachtu. Ale kolik to je? Číslo? Takové číslo není. Za bezvětří vás loď bude poslouchat při rychlosti 1 uzel, při silném větru to může být 2 – 3 krát větší rychlost.
I malá rychlost však může být pro někoho příliš vysoká stran přemýšlení. Někdo dokáže reagovat rychle (a celkem správně), u někoho není intuitivní rozhodnutí zárukou správnosti. Takový člověk si potřebuje věci promyslet. Na to však za kormidlem nebývá čas. Co s tím? Je to jednoduché. Promyslíme si vše dopředu. V hlavě si projedeme celý manévr ještě předtím, než začneme. Vše si v hlavě připravíme nanečisto, včetně rizikových situací a jejich řešení. S takovou přípravou pak budeme reagovat správně. Budeme vypadat, že vše máme pod kontrolou, že nám to rychle přemýšlí.
S tímto problémem bojuji již několik desítek let a toto je řešení, které funguje.
2425
Související články
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?