Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?
Je rychlejší jachta s otevřeným kokpitem, nebo loď s kokpitem kapotovaným? Na první pohled je odpověď jasná. Lehčí jachta přeci musí být rychlejší. A lehčí znamená s otevřeným kokpitem. První pohled dává jasnou odpověď.
Jednoduchá řešení však nemusí znamenat řešení nejlepší. Bavíme se o dlouhých regatách, o závodech kolem světa. A zde hraje velkou roli také vyčerpání posádky, úbytek sil. Za bouřlivého počasí se síla bezesporu rychleji vytrácí v otevřeném kokpitu. Tuny vody letící po palubě jsou jistě vzrušujícím zážitkem, ale za krkem vlna nepotěší. Jedna nevadí, dvě se dají snést, ale desátou by si už každý odpustil. Navíc tuna vody na palubě... To je také hmotnost, která se počítá. A rychleji odteče z kapotovaného kokpitu než z otevřeného.
Počet členů posádky
Foto Eric HOUDAS — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Jachta Geodis vyhrála ročník 1996/97 Vendée Globe.
Nyní je třeba do rovnice přidat počet členů posádky. Je-li na palubě 10 osob, hlídky se střídají, je určitý čas na odpočinek, je možné lépe snést větší nepohodlí, vetší vystavení živlům. Pokud je posádka nepočetná, je třeba ji více chránit. Dříve při závodu Volvo Ocean Race počet členů posádky dosahoval k deseti, dnes jich bude polovinu. To už je v podstatě shorthanded jachting. Tedy blíže k například Transat Jacques Vabre, než k Volvo Ocean race před 20 lety.
Pohodlí pro sólové jachtaře
Kokpity se postupně začaly na jednotrupých závodních jachtách zakrývat u třídy IMOCA. Rychlé závodní jachty určené primárně pro sólové a doublehanded regaty. Podíváme-li se na 30 let staré jachty IMOCA a na lodě nejnovější generace, rozdíl snad ani nemůže být větší. Tenkrát závodníci seděli, či stáli, v otevřeném kokpitu krytém jen nevysokou hranou nástavby.
Brzy ale přišla změna a kokpit se začal uzavírat. Důležitou roli v tom hrál také stále se lepšící autopilot, schopný vést jachtu i v nejtěžších podmínkách. Dnes už je to tak, že autopilot je u jachet IMOCA nezbytností, člověk nezvládne tak rychle a přesně reagovat. A není-li třeba kormidlovat, není třeba vidět od kormidla před příď (nadsázka).
Hmotnost
Kolik váží střecha kokpitu u jachet IMOCA? Přesná čísla nemáme. Odborný odhad Milana Koláčka je cca 2,5 kg na 1 m2 karbonové střechy. Počítáme-li plochu střechy 6 x 4 metry, je to 24 metrů, tedy 60 kg. To je bez oken, která zajišťiují výhled a jsou na celé konstrukci nejtěžší. Zřejmě se ale celá hmotnost střechy nedostane přes 100 kg.
Autopilot
Foto Holcim
Krytý kokpit jachty IMOCA Holcim
Skipper jachty IMOCA (nebo i celá posádka, jako tomu bude u The Ocean Race) dnes zvládne 95 % plavby kolem světa z kapotovaného kokpitu. Bez vody za krkem, bez ataků vln. V suchu, za větrem. Pro šetření silami je to ohromná pomoc.
Rychlost a zdánlivý vítr
Je tu ještě jedna změna proti minulosti. Nové jachty IMOCA jsou výrazně rychlejší než před pár lety. Létají na foilech, 20 uzlů není nic výjimečného. Jde o rychlosti, kterých před 20 lety dosahovaly závodní trimarany. A to má vliv na zdánlivý vítr. To je vítr, který vzniká vektorovým součtem kurzu a rychlosti jachty a směru a síly větru. Přichází více od přídě než vítr skutečný. Pokud například pluje jachta IMOCA ve větru z boku o rychlosti 20 uzlů, může dosahovat rychlosti 20 a více uzlů. A to znamená na palubě téměř 30 uzlů větru z předoboku. Takový vítr za kormidlem, mokrý, občas s několika stovkami litrů v obličeji, to vysává síly.
Šetří síly posádky
Z dlouhodobého pohledu tedy krytý kokpit znamená menší úbytek sil posádky. Dále přidáme menší odpor vzduchu (ano, i takové věci dnes na jachtách hrají roli), minimální mezera mezi palubou a ráhnem, která zlepšuje výkon hlavní plachty.Vyšší hmotnost krytého kokpitu je minimálním negativem, vzhledem k pozitivům, které vytváří.
I turista chce úkryt
Foto Amel Yachts
Amel 60, stejný trend u turistických jachet.
Zatím jsme mluvili jen o závodních lodích. Tento trend ale platí i v turistice. Raději si posádka sedne do závětří sprayhoodu a pod bimini, než by stála v dešti a větru za kormidlem. I když to dřív bylo normální. I u turistických jachet tak vidíme stále lépe kryté kokpity, nebo využití krytých kormidelen v pilot house (u lepších jachet).
K jachtingu sice živly patří, ale není třeba jim být vystaven více, než je nezbytně nutné.
843
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
K čemu to je?
K čemu to je?
Pod sedačkou za kormidlem jachty Elan 434 Impression nemusí být úložný prostor na ferndry, nebo na plynové bomby pro sporák. Může tam být nepříliš hluboká laminátová vana. I ta má svoji funkci.