Search
× Search
Podávací čerpadlo, kontrola a výměna
Ondřej Duchoň

Podávací čerpadlo, kontrola a výměna

Letos, jak to tak vypadá, nám sezóna začne asi o něco později, tak je čas kontrolovat i to co se běžně opomíjí. Dnes se zaměřím na podávací palivové čerpadlo. Pokud máte starší zabudovaný motor a je jedno jestli benzínový nebo naftový, najdete na něm mechanické podávací čerpadlo.  Když ho vidím, tak si většinou vzpomenu na začátky svého automobilismu a motory Škoda, kde bylo čerpadlo na pravé straně motoru, bylo opatřeno ruční pumpičkou a po delším stání bylo vhodné ručně natáhnout benzín z nádrže a tím šetřit akumulátor.

Konstrukce podávacího čerpadla na motorech Škoda a podávacích čerpadel starších lodních motorů je identická. Čerpadlo je prakticky bezúdržbové, najdete ho obvykle na boku bloku motoru, kde je přišroubováno dvěma šrouby a je poháněno přímo z některé hřídele, obvykle z vačkové.

Konstrukce je přímo triviální, prakticky jde o membránu a dva ventily. S každou otáčkou motoru dojde k sání paliva z nádrže a následně jeho „podávání “ u benzínového motoru do karburátoru u naftového motoru do vstřikovacího čerpadla.

Problém nastává, když časem membrána zpuchří. Z počátku si pravděpodobně ničeho zvláštního nevšimnete. Zvlášť pokud se často pohybujete v režimu „kadla-kadla-kadla“ . Čerpadlo je totiž vybaveno přepadem, který je napojen na sání motoru a případný benzín/naftu, která se dostane do prostoru, kam nemá, nasaje a spálí v rámci chodu motoru. 

Motor s takto vadným čerpadlem je logicky při volnoběhu bohatý, má tendenci mít nestabilní volnoběh. Nastavíte volnoběžné otáčky na 800 ot/min a bez zjevného důvodu jsou za chvíli 1000 ot-min a za dalších pár minut motor chcípne. Pokud se Vám takto chová motor, zbystřete a zkontrolujte průhlednou hadičku mezi čerpadlem a karburátorem, měla by bát prázdná, pokud je tam palivo je to špatně.

Když se membrána dostane do stavu, jako je na přiloženém obrázku, kupodivu ještě dokáže spolehlivě podávat palivo do motoru, ale podtlak už nedokáže odsát tolik přebytečného paliva smíchaného s olejem z motorového prostoru, takže nahromaděné palivo teče přímo do motoru, kde ředí olej.  Při plném výkonu motoru ho může být klidně 1-1,5l/hod.  V tomto extrémním případě by vás měl varovat velký pokles tlaku oleje zvláště při nízkých otáčkách, teplý motor smrdí po benzinu, motor bude u odfuku z karteru od oleje.  A samozřejmě benzín ohřátý na 80-90 stupňů Celsia, má dost blízko k vzplanutí.

Oprava je v tomto případě celkem snadná, buď výměna membrány nebo celého čerpadla. Např. Mercruiser náhradní membrány nedodává, ale dá se pořídit druhovýroba. Ovšem měnit membránu  na koleně u moře bych asi moc nedoporučoval,  hřídel mechanismu čerpadla je zalisovaná a celkově čerpadlo není moc připraveno na výměnu manžety.  Jako mnohem lepší řešení vidím nahradit staré čerpadlo elektrickým, nízkotlakým membránovým čerpadlem.

Získáte stabilní průtok paliva, netrápíte startér a akumulátor při „natahování „ paliva po delší odstávce“, čerpadlo je mnohem menší a skladnější, náhradní čerpadlo pro případ jistoty se vám lépe vejde do náhradních dílů. Staré čerpadlo je možné na motoru ponechat, nebo ho odstranit , ale otvor je třeba utěsnit výrobou vhodné příruby.

Pokud se rozhodnete pro elektrické podávací čerpadlo, doporučují umístit ho na malé silentbloky, čerpadlo jede pokud je na něj přivedeno napětí, drobné vrnění se snadno přenáší do konstrukce lodi.

Zárověn při instalaci prověřte těsnost jehlových ventilů v karburátoru, u starších karburátorů mohou být vymačkané.

 

 

 

 

6831
Na horu