Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?
Můžeme začít úplně jednoduchým výpočtem. 5500 mil průměrnou rychlostí 6 uzlů. Šest uzlů, to je za den 144 mil.
5500 / 144 = 38 dnů.
Dá se to tedy zvládnout za 40 dnů, že? Chci-li v Karibiku oslavit Vánoce, stačí tedy vyplout, s určitou rezervou, začátkem listopadu z Řecka?
Pokud máte běžnou jachtu, tak to rozhodně nestačí. Vždyť jen podmínky nebudou vždy ideální, je třeba zastavovat kvůli vodě, naftě, potravinám… To jen co se nutnosti týče. A pak je tu turistika.
Kdy se na plavbu nevydávat
Pojďme se na to podívat z trochu jiného pohledu. Začneme tím, čeho je třeba se vyvarovat. Tím je hurikánová sezóna na Atlantiku. Ta obvykle končí na konci listopadu. Nemá tedy smysl vyplouvat o moc dříve. Dobrým indikátorem pro vyplutí z Kanárů je start závodu turistických plachetnic přes Atlantik ARC. Letos vyplouvá 24. listopadu a zúčastní se ho 200 jachet. Kromě toho, že jistě organizátoři vybrali vhodný termín, tak navíc máte záruku, že někde kolem vás poplují desítky dalších jachet, které vám v případě nouze mohou přispěchat na pomoc.
Příprava na Kanárech
Tím máme přibližně dané, kdy vyplouvat z Kanárů. Je ale třeba počítat i s tím, že je nutné se na ostrovech na plavbu připravit. Odpočinout si, zkontrolovat stav lodě a opravit potřebné, doplnit zásoby. Asi se také podívat po ostrovech. Pokud je na lodi vše v pořádku, týden bude minimum, budou-li třeba opravy, počítejme se dvěma týdny určitě.
To by znamenalo, že na Kanárech bychom měli být nejpozději 10. listopadu.
I cesta je cíl…
Z Atén na Kanáry je to minimálně 2300 mil. Šestnáct dnů, pokud plujeme nonstop a počasí nám přeje. To ale asi nebudeme chtít a zřejmě ani moci. Počasí v říjnu není ve Středomoří stabilní. Nějaké bezvětří, může přijít silný mistrál, který se na jihu Středomoří stáčí dost k západu a bude třeba čekat. A čím později, tím je větší pravděpodobnost západního větru. Například Gibraltar se v západním vendevalu špatně proplouvá. Na samotnou plavbu tak budeme počítat 20 – 25 dnů.
A pak je tu otázka zastávek. Turistiky. Pluji z Atén a předpokládejme, že Řecko mám projeté. Dejme tomu rovnou na Maltu. A tam… No určitě 2 – 3 dny. Jedna, možná dvě zastávky na Sicílii, to jsou další 4 dny. Dále 2 dny na Sardínii a dejme tomu 2 dny na Baleárech. Jeden den na jihu Španělska a 2 dny na Gibraltaru. Nechci-li se honit, 15 dnů na zastávky?
Tak to máme…
Řekli jsme si, že bychom měli být 10. listopadu na Kanárech. Dejme tomu 25 dnů plavby z Atén, ať máme určitou rezervu na počasí. A 15 dnů na zastávky a turistiku.
To máme celkem 40 dnů na Kanáry. Říkali jsme 10. listopadu na Kanárech. To by znamenalo… To by znamenalo…
Že je třeba se dnes zabalit a vyrazit do Atén. Šest dnů na přípravu lodě na životní plavbu. To už je skoro pozdě…
794
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovatí čtverzubci se šíří v Řecku i na Jadran
Jedovaté ryby z čeledi čtverzubcovitých byly po Turecku a Řecku zaznamenány už také v Chorvatsku. I když panovalo přesvědčení, že zimní teplota vody je na ně příliš nízká. Šíří se přes Rudé moře.
Tragická nehoda Čechů v Karibiku
Tragická nehoda Čechů v Karibiku
K tragické nehodě došlo na korálovém útesu u ostrova Anquilla. 30 stop dlouhý motorový člun s trojicí 300 hp motorů nalétl v plné rychlosti na útes Blowing Rock. Jeden z mužů na palubě nehodu nepřežil.