Plachty se vrací na nákladní lodě
Poslední velké nákladní plachetnice zmizely z hladiny oceánů po poslední světové válce. Nyní to ale vypadá, že se v nejbližší době znovu vrátí. Vítr by měl pomoci vyřešit problémy s nutnou redukcí produkovaných skleníkových plynů.
90 % světového obchodu cestuje po planetě na palubě nákladních lodí. Lodě přitom produkují téměř 3 % světových emisí oxidu uhličitého. Do roku 2050 by měly emise klesnout na 50 % v porovnání s rokem 2008. Jednou z cest, jak se novým limitům přiblížit, je využití větru.
Foto BAR Technologies - Cargill
Zamýšlené plachty na lodích Cargillu.
Největší obchodník se zemědělskými komoditami Cargill pracuje na instalaci tří plachet na paluby lodí, které při transportu zemědělských produktů využívá. Mělo by jít o pevné plachty podoby křídla letadla. Výška plachet by měla být 45 metrů nad palubou. Podle propočtů by jen tyto plachty měly snížit emise až o 30 %. Vzhledem k tomu, že Cargill využívá v každý moment kolem 600 lodí, půjde o nemalé zlepšení pro životní prostředí. Navíc úspory, kterých je možné dosáhnout díky větru, budou využitelné i při přechodu na jakékoli ekologičtější palivo v budoucnu.
Na využití větru spolupracuje s Cargillem firma BAR Technologies, která se oddělila od Ben Ainslie Racing (BAR). Jde tedy o firmu olympijského vítěze a mnohonásobného světového šampiona Bena Ainslieho, který je nyní hlavou britského týmu INEOS pro Americký poháru.
Náklady na vybavení lodí plachtami sice nebudou malé, ale podle Johna Coopera, šéfa BAR Technologies by úspory měly být ekonomicky výhodné.
První plachty by měly být instalovány na středně velké tankery přepravující jedlé oleje, biopaliva, nebo ethanol. Teprve po zkoušce ohněm by byla možná jejich instalace na největší lodě na suchý náklad.
Instalace plachet bude mít jeden vedlejší vliv na námořní dopravu. Změní se léta využívané trasy. Už nebude nejvýhodnější nejkratší cesta, v úvahu se bude brát také směr a síla větru.
Plachty budou připomínat pohyblivá křídla letadel a budou skládací, aby nepřekážely při nakládce v přístavech, nebo při plavbě pod mosty.
Foto Maersk
Flettnerovy rotory na palubě lodi Maersk.
Využití větru plánují i jiní dopravci. Firma Maersk například využívá tzv. Flettnerovy rotory, které rotují a připomínají velké, svisle instalované válce. Firma Cargill již před 10 lety experimentovala s použitím velkých kitů. Tam se výsledek nedostavil. Tedy požadovaný výsledek…
15386
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Pozor na častou chybu
Pozor na častou chybu
Plachetnice má přednost před lodí plující na motor. Taková je laická interpretace. Platí to ale vždy?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?