Označení napětí výtahů
Jak už jsme zde v mnoha článcích uváděli, jedním ze základních trimovacích prvků na které je dobré během plachtění nezapomínat jsou výtahy plachet. Nastavením jejich napětí velmi výrazně ovlivňujeme tvar plachty pro danou sílu větru. Jak ale jednoduše poznat, jak moc je výtah zrovna napnutý?
Nejjednodušším způsobem, který je univerzální pro všechna lana, kde potřebujeme evidovat danou tenzi, je označení lana po maximálním dotažení před stoperem pomocí tzv. permanent markeru, rozumějme odolné lihovky, která na laně udělá výraznou značku. Pokud je to možné, je dobré označit lano po celém jeho obvodu, aby byla značka viditelná, i když se lano lehce překroutí.
Během klidného počasí si vytáhneme plachtu do maximální tenze na výtahu a před stoperem uděláme viditelnou značku. Pro další vytažení plachet pak již stačí během dotahování výtahu sledovat, kdy se značka objeví. Poté si jen natrimujeme napětí výtahu tak, jak je to nejoptimálnější pro dané podmínky.
S oblibou se tento systém používá i na výtahy spinakerů a genakerů, abychom si vždy jednoduše ověřili, že je plachta vytažená až na vrcholu stěžně.
Své uplatnění tyto značky najdou i během nočních plaveb, kde je odhad na dotažení plachet mnohem náročnější. Takto můžete během náročnějších podmínek zůstat v bezpečí kokpitu a mít jistotu, že plachta je adekvátně vytažená.
Jestliže u sebe zrovna nemáte označovací marker, krátkodobě poslouží dobře i elektrikářská izolační páska, kterou se dá lano před stoperem také označit.
1910