Ostrůvek k nezaplacení
Nákladné záchranné prostředky bývají u nás často zpochybňovány. Dříve se bez nich jachtaři také obešli. A příkladů, kdy byly konkrétními zachránci života zas tolik není…
Jednou jsem si vyslechl, že EPIRB není zase tak důležitou pomůckou. Konkolski ho také neměl… A ostrůvek? Vzhledem k ceně naprosto zbytečný výdaj. Argument proti zněl: „Řekni mi konkrétní případ, kdy zachránil život!“
Byla to až pubescentní logika. Teď hned vybal jeden jedinej konkrétní příklad! Nevzpomínáš si, he? Nevzpomínáš, tedy neexistuje… Ostrůvek je k ničemu a stejně do něj lidé naskáčou dříve, než je třeba!
Nyní tedy jeden konkrétní případ užitečnosti ostrůvku a EPIRB bóje.
V minulém týdnu 400 mil severně od Havaje šla ke dnu rybářská loď Princess Hawaii. 61 stop dlouhá rybářská loď se odebrala do hlubin bez varování. Osm členů posádky lodě se stihlo evakuovat do záchranného ostrůvku a aktivovat EPIRB.
Pobřežní stráž po zachycení signálu nejprve kontaktovala registrovaného majitele plavidla, aby se dozvěděla, že loď je opravdu na moři. Pokusy kontaktovat přímo loď byly neúspěšné.
Do pátrání se zapojil letoun Hercules HC-130. Již po šesti hodinách byla zahlédnuta posádkou letadla světlice vypálená z ostrůvku.
Na pomoc byla přivolána nedaleko plující rybářská loď Commander. Posádku v ostrůvku se podařilo zachránit po 12 hodinách od nehody. Do té doby se na místě zdržoval pátrací letoun HC-130.
Tedy příběh se šťastným koncem. Konkrétní příběh využití ostrůvku, EPIRBu i světlic. Má to tedy smysl.
Všechny tyto věci jsou nákladné nejen na pořízení, ale i na jejich obnovu a kontroly. Bohužel. Je možné bez nich plout. Pro samotnou plavbu nejsou třeba. Je to ale s nimi jako s airbagem v autě. Nikdy ho nechcete použít. Když je ale třeba, může vám zachránit život. A nejen vám, ale i vaší rodině.
4287
Související články
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Ve Hvaru vyteklo do moře 15 tun nafty z prasklého tanku benzínové pumpy v lokalitě Križna luka. S nehodou se bojuje, nafty je ale dost.