Oblíbený čelen má i nevýhody…
Čelen je v posledních letech součástí téměř všech nových jachet. Skvělý na genakry a Code 0, výborný na kotvu. A přitom taková blbost… Má ale i svá negativa.
Ještě před pár lety byl čelen vymožeností, kterou jste našli jen na některých sportovních jachtách. Dnes je to téměř nezbytnost, a to včetně lodí turistických. Na vině je snaha o maximalizaci výkonu jachty a taktéž maximalizaci vnitřního prostoru.
Chci-li z jachty vymáčknout maximum, potřebuji ji co nejvíc prodloužit na vodorysce. Délka na vodorysce je určující pro maximální rychlost ve výtlačném režimu plavby. Proto jsou dnes přídě jachet kolmé, nebo dokonce opačně skloněné.
Také pro zvětšení vnitřního prostoru je ideální kolmá příď. Zvláště pokud ji uděláme dostatečně širokou.
S kolmou přídí však přichází jeden problém. Při práci s kotvou si otlučeme příď. Problém je třeba řešit vystrčením kotvy co nejdále dopředu. Potřebuji co nejdelší kotevní kování, které však nevypadá příliš dobře, a pokud není dostatečně masivní, postrádá pevnost, která kotevnímu kování sluší.
Řešením je čelen. Schová kotevní kování, vystrčí ho daleko dopředu a dodá mu stabilitu.
Kde jsou negativa čelenu?
Máme tedy krásný a praktický čelen. Jeho nádhera musí být zřejmá všem, myslí si novopečený majitel krásného čelenu. Nebo alespoň skoro všem (manželka majitele čelenu žádné extra nadšení neprojevuje).
Potíže nastanou při vyplouvání z maríny. A při zajíždění. Nebo tedy obecně při přístavních manévrech. Jachta je najednou o metr delší. To není v přeplněných přístavech výhodné. Navíc se čelen jen stěží dá ofendrovat…
To je jedna nevýhoda čelenu. Druhé mínus se projeví, když stojíme bokem k vysokému molu, tlačí nás na něj vítr a chystáme se odplout. S běžnou jachtou (myšleno bez čelenu) jednoduchý manévr. Fendry na příď, příďový spring, přední chod a kormidlo k molu. Jachta se opře přídí o molo a záď se vzdaluje od břehu. Když je dostatečně daleko, zařadíme zpátečku a odplouváme. Ale s čelenem… Vše samozřejmě funguje stejně, ale čelen překáží. Záď jsme schopni vytočit od mola jen trochu, a to nemusí stačit na bezpečné odplutí. Pak nám nezbývá než použít příďový propeler…
Malá útěcha
Výše zmíněná nevýhoda se týká pouze jachet s jedním listem kormidla. U těch manévr s příďovým springem funguje. Čelen tedy vadí. U jachet s dvojicí kormidelních listů tento manévr nefunguje. Když manévr nefunguje, čelen nepřekáží.
747
Související články
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.