Nový rekordman odpovídá...
Francois Gabart vytvořil těžko uvěřitelný rekord v sólové plavbě kolem světa. Jen jediná loď dokázala obeplout svět rychleji. Na té však byla kompletní posádka. Přinášíme vám rozhovor s Francoisem po připlutí do Brestu.
Vy jste nevytvořil nový rekord, vy jste ten starý doslova rozcupoval…
Ano. Neznám sice celkovou historii rekordních plaveb, ale je to tak. Neočekával jsem to. Říkal jsem si, že mám šanci rekord překonat, ale rozhodně ne o tolik.
Na co jste nejpyšnější?
Nejvíce pyšný jsem na práci, kterou jsme s týmem odvedli od chvíle, kdy jsme na tomto projektu začali pracovat. Kolik to je let? Dva, tři, čtyři roky? Připravili jsme špičkovou loď, vydali jsme se vynikající cestou.
Kam byste zařadil dnešní emoce?
Emoce není možné srovnávat. Ale jsou ohromné…
Co je potřeba k vytvoření rekordu?
Jak jsem řekl již před startem. Je to správné počasí pro rekordní plavbu. Dále štěstí. Já jsem rozhodně měl štěstí. Kdybych vyrazil 4. listopadu o 3 hodiny později, zřejmě bych nechytl to správné počasí pro plavbu jižním Atlantikem. Do třetice, když už máte správné počasí, je nutnost udržet se v něm.
Skrýval jste něco během plavby?
Ne, neměl jsem pro to důvod. Toto není Vendée Globe, při které se bojíte, že svými problémy motivujete soupeře. Zde není třeba během plavby nic skrývat. Naopak jsem se snažil být co nejotevřenější.
Co byste řekl k Thomasu Covillovi (držitel starého rekordu)?
Chtěl bych poděkovat oběma lodím, které zajely rekordy loni. Thomas mě svým rekordem donutil posunout se dále. Kdyby nezajel Thomas, co zajel, já bych nebyl tam, kde jsem dnes. A druhou lodí, která mě motivovala, byl IDEC. Když dokázala posádka IDECu zajet za méně než 41 den, tak je přeci šance, zlepšit čas 49 dnů.
Dovedete si představit, že byste měl virtuálního soupeře za zády?
Řekl jsem si, že pojedu na plný plyn. Pořád. Ať se děje, co se děje. Ať mám náskok na rekord, nebo ztrácím. Ale bez zbytečného rizika. Každý den jsem jel proti routingu, který jsem měl. Snažil jsem se být alespoň o několik mil lepší.
Věděl jste dopředu, že to bude tak vyčerpávající?
Ano, očekával jsem to.
Kdy jste si řekl, že to máte v kapse?
Na rozdíl od Vendée Globe jsem tentokrát věděl již pár dnů před cílem, že rekord je můj. Pokud nepřijdou technické problémy. Je třeba říci, že technické potíže hrozí vždy. O to více, jak se blíží konec plavby. Loď je unavená a já jsem byl unavený. To znamená větší riziko chyb.
Mluvíte hodně o únavě. Jak se cítíte?
Bolí mě celé tělo. Už týdny. A jsem nevyspalý. Poslední noc jsme nespal vůbec. Jsem vyčerpaný.
Co loď, na které jste jel?
Je vnikající. Dokonce chvílemi létala jen po foilech. Ale ne na dlouho. Velmi brzy ale budeme létat na foilech kolem světa. Opravdu létat. To přijde za chvíli. Snad už zítra!
Vydáte se na cestu znovu, abyste vylepšil vlastní rekord?
Ne, nyní ne. Ale co mě láká, je letět na foilech kolem světa. Myslím si, že s posádkou od toho nejsme daleko. Myslím, že bychom byli schopni letět 90 % trasy kolem světa. A to by bylo velmi rychlé. Současné rekordy budou překonány velmi brzy. A mohou být překonány o mnoho.
Ale co vhodné počasí?
Ano, vhodné počasí bude vždy třeba. Ale lodě, které budou létat od 15 uzlů větru dvojnásobně rychle, si vhodné počasí najdou, vyberou si ho. Ano, poprvé to bude těžké, ale dnešní rekordy budou s novými technologiemi překonány a budou překonány velkým rozdílem.
Jak by se výsledný čas lišil, pokud byste nebyl na lodi sám, ale s posádkou?
Byl bych méně unavený. A plavba by byla rychlejší. Například poslední hřeben vysokého tlaku před cílem. Pokud bych byl v tišinách o pár jednotlivých procent rychlejší, projel bych do cíle před hřebenem vysokého tlaku. Můj čas by byl lepší o 24 – 36 hodin. Cestou jsou ale oblasti, kde by nebyl velký rozdíl mezi plavbou s posádkou, nebo na autokormidlo. Ale především v tranzitních zónách by loď s posádkou byla rychlejší. Ale jak už jsem řekl. Hlavně bych byl méně unavený. Když by byl někdo jiný na hlídce, mohl bych klidně spát.
Na co jste nejvíce hrdý?
Jsem hrdý na to, jaký kus cesty jsme s týmem ušli. Od čistého listu papíru před 4 lety do dneška. Vytvořili jsme vynikající loď, která chce jediné: Jet rychle. Během plavby byly chvíle, kdy jsem nebyl schopen loď zpomalit. Jela neuvěřitelně rychle a nemohl jsme ji přibrzdit.
Vyhrál jste Vendée Globe, Route du Rhum, Transat Jacques Vabre, nyní tento rekord. Líbí se vám cesta, na kterou jste se vydal?
Ano líbí. Myslím, že přišla v pravý čas. Závodně jezdím posledních 20 – 30 let. Ale tady jsem na lodi sám. Sám na všechno. Sám proti sobě. Přišlo to v pravý čas. V životě přicházejí správné věci ve správný čas. Nyní je správný moment.
Jsou lidé, kteří říkají, že máte velké štěstí…
Ano, to je pravda. Mám velké štěstí. Toto se nedá dělat bez štěstí. Musíte si ale pro něj jít, chytit se ho a bojovat za něj. Ale štěstí mám. To ano…
Co nyní cítíte?
Únavu. Především. Dále úlevu. Štěstí. Radost, že vidím všechny kolem. Mnoho krásných věcí…
Jak spíte, když letíte rychlostí 35 – 40 uzlů? Musíte být k smrti vyčerpán, abyste usnul?
Je to náročné, spát ve 40 uzlech. Žít ve více než 40 uzlech. Musíte věřit lodi, musíte věřit sám sobě. To je na sólovém jachtingu těžké. Nechat loď jet rychle. Nebudu skrývat, že občas to bylo na hraně…
Co budete dělat nyní?
Chci strávit nějaký čas se všemi kolem. Pak si dám sprchu a vyspím se. Myslím, že to potřebuji…
6299
Související články
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jakou výšku mají nejvyšší vlny? Dlouho se myslelo, že 10 metrů. V minulém století se zjistilo, že toto číslo je šeredně podceněné. Bylo třeba hodně přidat. O kolik? Kde je hranice možného?
Tragická nehoda v Benátkách
Tragická nehoda v Benátkách
V Benátkách došlo k tragické nehodě závodního motorovéhu člunu, při které zahynul sedmašedesátiletý držitel několika světových rekordů Fabio Buzzi a další dva členové jeho týmu. Jejich člun narazil v rychlosti 80 uzlů na nízký kamenný vlnolam, který chrání protipovodňovou hráz zavírající benátskou lagunu v případě nebezpečí záplav.
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
Absolutní rekord kolem světa drží plachetnice a má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Motorová loď je mnohem pomalejší. O kolik?