Neštěstí čeká na svoji příležitost
Účastník regaty kolem světa Clipper Round the World Race Simon Speirs byl v sobotu smeten z přední paluby jachty Great Britain. Posádce se ho podařilo vytáhnout z vody za 36 minut. Resuscitace nebyla úspěšná.
Při plavbě na moři je třeba si stále znovu uvědomovat, jaké extrémní nebezpečí hrozí při pádu člověka přes palubu. V sobotu zemřel dlouholetý jachtař a muž, který prošel náročným čtyřtýdenním bezpečnostním kurzem. Nepomohlo mu ani nejlepší bezpečnostní vybavení a vyškolená posádka na lodi.
K nehodě došlo v Jižním oceánu při plavbě z Kapského Města do Freemantle v Austrálii. Simon (60 let) pracoval na přední palubě na výměně plachet. Moře bylo rozbouřené, vítr vál rychlostí 20 uzlů, s poryvy až 40. Ačkoli Simon používal psí kšíry a byl přicvaknutý, byl smeten z paluby a odtrhl se od lodi.
Měl na sobě záchrannou vestu včetně AIS PLB (nouzový radiomaják na bázi AIS, který slouží k lokalizaci MOB) a byl oblečen do sucháče (oblek, do kterého se nedostane voda). Posádka závodní lodi zareagovala ihned, ale přesto záchrana trvala dlouhých 36 minut, než se podařilo bezvládné tělo vytáhnout na palubu. Okamžitá resuscitace trojicí vyškolených zdravotníků již nebyla úspěšná.
Po konzultaci s rodinou a lékařem na břehu bylo Simonovo tělo pohřbeno do oceánu. Do cíle etapy zbývalo 1500 mil.
Nezbytnost drilu
K nehodě došlo v rozbouřeném Jižním oceánu. Na druhou stranu je třeba říci, že na palubě jachty byla zkušená posádka. Vedle profesionálního skippera je na palubě posádka, která prošla před naloděním náročným čtyřtýdenním školením, které se věnuje především bezpečnosti. Všichni na palubě vědí, co mají v podobných případech dělat. Těmito situacemi prošli během školení.
Navzdory tomu trvala záchranná operace dlouhých 36 minut.
Je mi jasné, že při běžných plavbách je moře obvykle klidné. Na druhou stranu, kdo je schopen na palubě rychle zorganizovat kroky vedoucí k záchraně muže přes palubu?
5985
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.