Několik zajímavých čísel o charteru 2022
Jak si vedl charter jachet v roce 2022? Které lokality jsou nejoblíbenější? Jednotrupé jachty, nebo katamarany? Který výrobce je nejvíce zastoupen? To jsou otázky, na které zveřejnil odpovědi Nautic Magazine.
Na zajímavý článek nás upozornil Pavel Říha. Čísla pocházejí převážně z údajů rezervačních systémů. Analyzováno bylo obsazení 9000 charterových jachet.
Chorvatsko celosvětově dominuje
38 % bookingů jachet za rok 2022 se uskutečnilo v Chorvatsku. To je mimořádné číslo. Druhé skončilo Řecko s 29 % celosvětových rezervací.
Alimos marína
Pokud bychom měli určit jednu jedinou marínu, ve které je nejvíce charterových jachet, pak je to marína Alimos v Aténách. Zde má sídlo 8 % světové charterové flotily. V první desítce přístavů jsou 3 řecké a 7 chorvatských.
Nové a novější
58 % charterových plachetnic na světě je mladších než 5 let.
Plachetnice
Jednotrupých plachetnic je v charteru 65 %. Katamaranů 25 %, 9 % jsou motorové lodě.
Bavaria vede
Nejčastějším výrobcem jachet v charteru je Bavaria. 19 % světové charterové floty je této značky. (poznámka Lodních novin - trochu zavádějící číslo. 4 % za Bavarií je Beneteau, Lagoon a Jeanneau. Všechny tyto značky patří do Groupe Beneteau. A to ještě nejsou započítány katamarany Excess. Ve světové charterové flotile tak má Groupe Beneteau cca 45 %.)
Lagoon 42
Nejžádanějším modelem jachty je Lagoon 42. Tvoří 3,68 % celosvětové flotily. (poznámka Lodních novin – zde je otázka, jestli toto číslo hovoří o množství jachet, nebo o tržbách u těchto jachet, které jsou na jednotku mnohem vyšší.) Druhé místo obsadila Bavaria 46 s 3,45 %.
4420 EUR
Průměrná cena za pronájem jachty v roce 2022 byla 4420 EUR. 23 % jachet se cenově pohybovalo mezi 2000 a 3000 EUR.
4 kajuty
33,6 % všech rezervací tvořily čtyřkajutové jachty, 29,3 % byly jachty tříkajutové, pětikajutové dělaly 14,5 %. Dvoukajutové jachty jen 7 %. (poznámka Lodních novin – z těchto čísel nelze dovodit, že menší jachty jsou méně oblíbené. Menších jachet je v charteru obecně málo.)
883
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Skipper pronajaté lodě obviněn
Skipper pronajaté lodě obviněn
Ještě jednou se vrátíme k úterní nehodě, při které mladá žena přišla nedaleko Murteru o nohu. Skipper lodě, na které k nehodě došlo, je chorvatskou policií stíhán.
Z žertu o nohu kratší
Z žertu o nohu kratší
Jak špatný to byl nápad, se dotyčný dozví až následně. Když už není cesty zpět. To je případ hry a žertu, které se předevčírem odehrály u ostrůvku Arta Mala nedaleko Murteru.