Nejúspěšnější na startu
Která z lodí na startu Route du Rhum je historicky nejúspěšnější? Má za sebou nejvíce úspěchů jak při Route du Rhum, tak i při překonávání světových rekordů? Jmenuje se IDEC Sport. Její začátky však nebyly nijak slavné…
V roce 2006 byl ve Vannes v loděnici Multiplast na jihu Bretaně spuštěn na vodu trimaran Groupama 3. 31,5 metru dlouhý trimaran měl výtlak 19 tun a šířku 22,5 metru. O dva roky později se Franckem Cammasem vedený tým na svůj první pokus o vytvoření rekordu v plavbě kolem světa. Nepříznivé počasí donutilo posádku plout až k pobřeží Nového Zélandu. Nakonec to bylo štěstí v neštěstí. Nedaleko pobřeží se ulomil plovák a trimaran se překlopil. Díky blízkosti pobřeží se loď podařilo zachránit.
Vrak byl přepraven do Francie, proběhly opravy a v roce 2009 znovu vyplul. Na cestě za trofejí vydržel jen 11 dnů. Na jihu Atlantiku byla objevena prasklina v plováku na levoboku. Bylo nutné se vrátit.
Cammas se ale nechtěl vzdát a po opravách znovu vyplul na konci ledna 2010. Tentokrát již šlo o úspěšný pokus. Trimaran Groupama 3 získal Jules Verne Trophy. Obeplul svět za 48 dnů, 7 hodin a 44 minut.
To ale nebyl první úspěch. Již dříve se Francku Camasovi podařilo vytvořit rekord přes Atlantik na trati Discovery Route, Miami – New York, čtyřiadvacetihodinový rekord a rekord přes Atlantik ze západu na východ.
Na podzim 2010 dochází ke změně. Trimaran je osazen kratším stěžněm a je upraven pro sólovou plavbu. Franck Cammas na něm poprvé vítězí v Route du Rhum.
Foto Yvan Zedda/Banque Populaire
Banque Populaire VII
V roce 2013 trimaran kupuje Banque Populaire pro Armela Le Cléac´h. V plánu je znovu Route du Rhum. Krátce před startem si však Armel poraní ruku a nemůže startovat. Místo něj nastupuje Loick Peyron. Mění skoro 40 let starý trimaran bez elektroniky, na kterém měl startovat, za Ultime stroj. Pro Banque Populaire to byla sázka na správné koně. Loick Peyron vítězí a trimaran má za sebou druhé vítězství.
V roce 2015 kupuje trimaran společnost IDEC. Nejprve ho na půl roku pronajímá do USA. Výsledkem jsou rekordy Los Angeles – Honolulu, Cowes – Dinard a Newport Bermuda.
Až na podzim se dostává trimaran do ruky Francisu Joyonovi. Nejprve jsou třeba úpravy, které vyhovují Joyonovu stylu plavby. Trimaran je zjednodušen a odlehčen. Výsledek je úspora hmotnosti téměř 1000 kg. Dojde i ke zmenšení takeláže. Vznikla spolehlivá jachta, vynikající v silném větru, ale trochu trpící ve větru slabém.
Přichází neúspěšné pokusy o Jule Verne Trophy, ale pak pokus 2016/17. Joyon s pěti členy posádky obeplová svět za 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. To je dosud platný rekord na cestě kolem světa.
V roce 2018 startuje dvaašedesátiletý Joyon na IDEC Sport znovu v Route du Rhum. Jen pár metrů před cílem předjíždí Francoise Gabarta na moderním trimaranu Macif. Zkušený IDEC Sport má na svém kontě třetí vítězství v Route du Rhum.
IDEC Sport dva rekordyJules Verne Trophy, tři vítězství v Route du Rhum. K tomu mimo již zmíněné ještě další rekordy:
Jako Banque Populaire VII
Transmediterranean Marseille – Kartágo – 2013, 18 h, 58 m – Armel Le Cléac´h
Čtyřiadvacetihodinovka sólo – 2014, 682 mil - Armel Le Cléac´h
Discovery Route Cadiz – San Salvador – 2014, 6 d, 23 h, 4 min - Armel Le Cléac´h
Jako IDEC Sport
Port Louis (Bretaň) – Port Louis (Mauritius) sólo – 2019, 19 d, 18 h, 14 m – Francis Joyon
Tea Route Hong Kong – Londýn – 2020, 31 d, 23 h, 36 m
Tentokrát to bude pro IDEC Sport čtvrtý start v Route du Rhum. V porovnání s novými trimarany jde o starou loď, která je v přímém rychlostním srovnání pomalejší. Je ale spolehlivá a odzkoušená. To by mohlo hrát Joyonovi do karet hlavně v bouřlivé první fázi závodu. Vzhledem k početné konkurenci to ale na vítězství již nevypadá. Na druhou stranu medaile vyloučená není.
Připomínáme ještě, že Francisu Joyonovi je 66 let. Start závodu bude zítra ve 14:15. Zítra večer pak je na programu druhý díl přednášky o průběhu závodu s Milanem Koláčkem.
635