Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Plovoucí galerie, solární elektrárna či foiler s tvary (a skoro i rychlostí) neviditelné stíhačky. Lodní stavitelství patří mezi obory, kde se inovace a technologie uplatňují rychle a přirozeně. Dnes to platí i o katamaránech. Co se aktuálně děje na rýsovacích prknech lodních návrhářů?
Základní výhody katamaránů, tedy větší prostor a lepší stabilita, jsou dobře známé a přinášejí tomuto segmentu stále více fanoušků. Tytam jsou však doby, kdy se s tímto konceptem pojil výhradně důraz na pohodlí posádky, jemuž bylo podřízeno vše ostatní, především vzhled a výkon plavidla. Dnes jsou i dvoutrupé lodě experimentálním polem pro velká jména lodního stavitelství, včetně těch, kteří svůj věhlas získali v závodním jachtingu. O futuristické vize nabušené technologiemi i výkonem, není v dnešní nabídce nouze. Přinášíme ochutnávku z výběru, který sestavil web The Boat International.
Nemesis 60ft
Výčet nelze začít jiným plavidlem než Nemesis 60ft. Jde o další fantastický design týmu, který stojí za nehorázným konceptem 101metrového dvoutrupého foileru Nemesis One, představeného v roce 2020. Zatímco nejvyšší rychlost opulentní Nemesis One má přesahovat 50 uzlů, u 60stopé novinky výrobce udává schopnost plout neuvěřitelnou rychlostí 150 uzlů. Bližší specifikace plavidla nejsou známé, ale mělo by jít o 20metrový katamarán se silnými motory, foily a křídlem na místě hlavní plachty. Interiér pojme šest hostů a tři členy posádky. První nákresy připomínají něco mezi koráby z Hvězdných válek a neviditelnou stíhačkou. Podle společnosti Nemesis je již uzavřena smlouva na stavbu prvního exempláře.
Sunreef 43M Eco
Polský výrobce katamaránů Sunreef právě prodal další 43M Eco. Jedná se o druhý kus, který bude vybaven stejně inovativní fotovoltaikou s výkonem 60kW, jako tomu bylo v případě prvního trupu. Solární články jsou integrovány do trupu, nástavby i takeláže, což dává elektrickému pohonu možnost velké autonomie, přičemž stále zbývá dost energie pro provoz lodi. Výkon při plavbě bez plachet zajišťují dva elektromotory s výkonem á 200 kW. Koňská dávka vnitřního vybavení a prostoru výrobce opravňuje k tomu dát tomuto konceptu přízvisko Ocean Lounge.
BlackCat 36
Designér Malcolm McKeon a zakladatel společnosti BlackCat Mitch Booth se věnovali tvorbě nového super elegantního 36metrového katamaránu pro konkrétního majitele a nyní jej nabízejí spolu s dalšími modely v rozmezí 30 až 50 metrů. Na palubě není téměř žádná rovná linie; vše je zakřivené a ergonomické. Jde o celokarbonovou konstrukci, která by měla plout rychlostí až 30 uzlů, přičemž 45metrový otočný stěžeň unese 650 metrů čtverečních karbonových plachet. Výsuvná kormidla a daggerboardy slibují schopnost rychlého stoupání proti větru, stejně jako přístup do mělkých vod. Elektrický pohon a až 50kW rekuperační kapacita minimalizují spotřebu paliva. K dispozici jsou čtyři dvoulůžkové kajuty pro osm hostů.
Alva Yachts Ocean Eco 90 H2
Loděnice Alva Yachts staví svůj první 27,5metrový katamarán, který nevyužívá fosilní paliva. Ocean Eco 90 H2 bude poháněn dvěma elektromotory napájenými více než 500kWh akumulátory, které budou získávat energii ze slunce prostřednictvím solárních panelů o ploše 200 metrů čtverečních. Kromě toho bude vybaven křídly Oceanwings od společnosti Ayro se senzory, které evidují údaje o větru. Získaná data bude ihned analyzovat počítač a adekvátně bude upravovat trim křídel.
McConaghy MC115
Ve fázi návrhu je zatím kompozitní 35metrový katamarán, který má podle představ výrobce překlenout propast mezi sériovou výrobou pro běžné smrtelníky a zakázkovou produkcí superjachet. Tu má připomínat především prakticky neomezená možnost konfigurace interiéru. Mělo by jít o rychlou loď díky designu studia Ker a špičkové kompozitní konstrukci. Podle šéfa loděnice Marka Evanse bude katamarán schopen plout rychlostí 21 uzlů při 20uzlovém větru.
Art Explorer
Stavba přelomového 46metrového katamaránu Art Explorer ve společnosti The Italian Sea Group pokračuje rychlým tempem a jeho dodání se očekává v září. Společný projekt designéra Axela de Beauforta a stavitele Guillauma Verdiera vzniká pro francouzského podnikatele a filantropa, správce muzea v Louvre Frédérica Jousseta. Karbonový stěžeň a ráhno navrhla společnost Lorima. Loď bude fungovat jako plovoucí galerie, která se bude plavit po světě a vozit umění lidem, kteří by k němu jinak neměli přístup.
458
Související články
Nafukovací zábava na palubu
Nafukovací zábava na palubu
Posilovny, bazény, kinosály, heliporty, skútry... To vše už na palubách či v interiérech luxusních motorových jachet bylo, a proto je třeba přijít s něčím novým. Rozvoj materiálů a technologií spolu s lidskou invencí dnes majitelům jachet umožňují zahrát si na palubě basketbal nebo se klouzat po skluzavce z flybridge.
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Mladá francouzská společnost Millikan navrhla nový katamarán M9 o délce 9,5 metru, jehož dva elektromotory o souhrnném výkonu 50 koní jsou poháněny výhradně solární energií. Předváděcí verze by měla být hotová letos na podzim. Pořizovací cenu výrobce odhaduje přibližně na 250 tisíc eur (5,9 milionu korun).
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Saúdskoarabský princ Fahad bin Sultán bin Abdulazíz al Saúd prohrál soud se švýcarskou bankou Credit Suisse o 41 milionů dolarů (880 milionů korun). Londýnský soud členovi saúdské královské rodiny uložil povinnost zaplatit dluhy, které vůči bance měla jeho společnost Burgundy Sea. Peníze si tato účelová firma půjčila na refinancování 82metrové superjachty Sarafsa. Bance však vrátila jen 13 500 eur. Je to druhý případ z nedávné doby, který vrhá ne právě příznivé světlo na rijádskou dynastii ve vztahu k motorovým lodím.