Nejextrémnější závod historie
Bude to nejextrémnější regata historie? Kolik účastníků se postaví na start a kolik jich dopluje do cíle? Tři, dva, jeden, možná žádný… I tak může skončit tento závod, o kterém se v zákulisí mluví již nemálo let.
Závod se bude jmenovat Arkea Ultim Challenge – Brest. Půjde o závod nejrychlejších offshore jachet – trimaranů třídy Ultime – kolem světa v sólové konfiguraci. Jen na úvod je třeba říci, že do dnešních dnů na Ultime trimaranu obepluli svět sólo jen tito závodníci Francis Joyon, Ellen MacArthur, Thomas Coville a Francois Gabart. Jde tedy o mimořádnou výzvu. Jednalo se vždy o pokusy vytvořit rekord v sólové plavbě kolem světa. Ten současný z roku 2017 má hodnotu 42 dny a 16 hodin a drží ho Francois Gabart.
5 - 7 startujících
Foto Yvan Zedda
Na start se postaví největší a nejrychlejší trimarany.
O tomto závodu se mluví již mnoho let a start se předpokládal mnohem dříve. Nakonec musel být několikrát posunut. Nyní bylo oznámeno, že by se mělo startovat v prosinci tohoto roku. Na start by se měli postavit Yves Le Blevec na trimaranu Actual Ultime 3 (bývalý Macif, na kterém drží Gabart rekord), Armel Le Cléac´h na Banque Populaire XI, Charles Caudrelier na Edmond de Rothschild a Thomas Coville na Sodebo Ultim 3. Přihlášen je ještě jeden závodník, jeho jméno ale nebylo zveřejněno. Pořadatelé také doufají v účast Francoise Gabarta na trimaranu SVR Lazartigue a konečně také na nestárnoucího Francoise Joyona na Idec Sport. Připomínám, že Joyonovi by bylo v době startu 67 let. To je na nesmírně namáhavé dobrodružství opravdu hodně. Uvidíme, jak se tento nezmar rozhodne.
Aby vydržela technika
Náročnost závodu není jen v samotném fyzickém zvládnutí ohromných bestií, ale také v jejich udržení v plavbyschopném stavu až do cíle. Ultim trimarany dnes létají na foilech rychlostmi až 40 uzlů. Jde o technicky složité lodě. To by mohlo hrát do karet právě Francisu Joyonovi se starším a jednoduchým trimaranem Idec Sport. Navíc je na této trati nejzkušenější a drží na ní nejvíce rekordů, a to nejen sólových. Je držitelem absolutního rekordu v plavbě kolem světa s posádkou. A téměř všechny své plavby kolem světa dokončil.
Dojet do cíle může být cíl
Abyste mohli vyhrát, musíte nejdřív doplout do cíle. To bude dvojnásob platit u tohoto závodu. Pojďme na exkurzi do světa Jules Verne Trophy, která se jede na stejné trati. Idec Sport drží rekord od roku 2017. Od té doby se na Ultime trimaranech mnohé změnilo, dnes létají na foilech. Od roku 2017 byly čtyři pokusy o překonání rekordu týmu IDEC Sport. Všechny skončily předčasně z technických důvodů. Šlo přitom o plavby s posádkou, kdy jsou přeci jen větší možnosti něco opravit.
Kdo je favorit
Z oznámených startujících je v posledních letech nejspolehlivější Maxi Edmond de Rothschild, který má za sebou nekončící vývoj a proud modifikací. Naposled vyhrál Route du Rhum. Armel Le Cléac´h má novou loď a bojuje s porodními bolestmi. Yves Le Blevec je pomalejší než soupeři, ale jeho trimaran je spolehlivý. To by mohlo být rozhodující. Thomas Coville je na tom se zkušenostmi podobně jako Joyon. S ideově odlišnou lodí v posledních letech na Caudreliera a Le Cléac´ha rychlostně nestačí. To ale nemusí hrát roli.
A Gabart? Pokud by se na start postavil… Má superrychlý trimaran. Nemá ale za sebou mnoho závodních mil a je otázkou, jak zvládne plavbu kolem světa.
Pokud bychom měli dnes tipovat vítěze závodu, bude to těžké. V závodu přes Atlantik bych vsadil na trio Coudrelier, Gabart a Le Cléac´h. V závodu kolem světa? Pokud by do toho šel o 5 let mladší Joyon, věřil bych tomuto veteránovi.
730
Související články
Ocean Eagle 43
Ocean Eagle 43
Loni dokončila francouzská loděnice CMN první ze trojice hlídkových trimaranů, které si objednala vláda východoafrického Mosambiku. Testování první lodě probíhalo nedaleko Cherbourgu v bouřlivých vodách průlivu Raz Blanchard.