Návrat do Alimosu, aneb jak vytvořit chaos
Vracíte loď v maríně Alimos. Čeká vás zmatek. Na molu parta specialistů bez specializace a křičící šéf vytvářející chaos
Připlujete do maríny, naberete naftu, zajedete k molu, uvážete mooring a chlap z charterové společnosti se vás zeptá, kdy chcete check in. Ne tak v Alimosu. Tam je situace mnohem nepřehlednější.
Ve veliké aténské maríně mají mola čísla, ale při příjezdu z moře jsem si žádného nevšiml. Buď tam nebylo, nebo nebylo zřetelné. Výsledek je stejný.
Nakonec ale své molo najdete. Mezi moly málo místa, proto se otočíte a couváte. Na vašem místě na vás čeká uvítací výbor. Dvojice mooringových pomocníků na lodi vedle které najíždíte (ti vám skočí na palubu, jakmile to jen trochu půjde), dobrá dvacítka dalších přisluhujících osob na molu a jejich dirigent. Malý muž kolem šedesátky, který vše řídí křikem. Pořvává po svém personálu, po skipperovi připlouvající jachty, po posádce.
Doprava, doleva, dopředu, dozadu, zastavit motor, přidat plyn, neee! Zastavit motor! Toto lano první, dotáhnout, povolit, dračák na pachole, mooring víc, mooring povolit!
Ředitel zeměkoule vytvářející zdání nepostradatelnosti.
Po chvíli vlastních řešení to vzdáte, protože ředitel pořád řve a při vlastních řešeních řve více nahlas. Rezignujete, necháte charterovou pracovní grupu uvázat loď a začnete si všímat okolí. A vidíte…
Z podpalubí už vylézá jeden z pobočníků ředitele. Jak se tam dostal a co tam vlastně dělal není jasné. Další dva se perou s mooringem, Ředitel přitom peskuje jiného z pobočníků za špatné vedení záďového vyvazovacího lana. Další část jeho suity je stále na molu po boku řídícího. Jejich funkce není jasná, pokud nejde o zvýšení důležitosti malého šéfa.
Do toho se na molu střídají minikamiony s naftou. Ve vodě z každého čepování skončí pár deci nafty. Hladina moře má duhový nádech. Účty nedávají, platí se hotově. Na vyžádání vytvoří papír připomínající účtenku z restaurace 4. cenové skupiny. V hladinové duze se vznáší zbytky připomínající exkremety. Na molu se chystá freediver do vody, aby prohlédl lodě. Nezáviděníhodná funkce.
Kontrola lodě proběhne. Jsme v pohodě navzdory nahlášené škodě na geně a poškozeném otěžovém vozíku. Ostatní řeší potíže. Například vypadlý šteft pantu badeplata vyjde na 150 euro a osmičlenný opravářský tým ještě na jednou tolik. Přitom by si člověk řekl, že rozpadlý pant není klientův problém.
Co ale dělat, když kauce je v jejich rukou.
Jiný kraj, jiný mrav, se říká. Při vracení lodí je to naprosto platné. Alespoň srovnáme-li řecký Alimos a Chorvatsko.
243
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?