Na mělčině. Co dělat?
Najeli jste na mělčinu. Pod kýlem bahno, žádné škody na lodi, ale nedaří se odplout. Pomáhá vám člun, naklání vás. Dělá to ale dobře?
Jste na mělčině. Pokud nezmenšíte ponor, odplout se vám nepodaří. Můžete se pokusit vyložit piva a nejmasivnější členy posádky, pokud má ale vaše jachta 12 metrů, ničeho tím nedosáhnete.
Ponor zmenšíte tím, že jachtu nakloníte. Můžete zkusit poslat posádku na povolené ráhno, ale je otázkou, zda to bude stačit. Pokud je na místě k dispozici ochotný pomocník se člunem, máme napůl vyhráno. Nakloní nás za výtah plachty vedený z vrcholu stěžně.
Pomocník na člunu si vezme povolený výtah, uváže ho na zádi a snaží se táhnout. Nic! Záď člunu se zvedá a naše jachta se naklání jen minimálně. Kde je chyba?
Výtah je třeba prodloužit. Čím je lano delší, za které je jachta nakláněna, tím je naklánění úspěšnější. Hned ze dvou důvodů. Záď člunu není tak zvedána a motor pracuje účinněji a čím více táhneme do boku, tím menší sílu k naklonění jachty potřebujeme.
Až tedy nepůjde vaši jachtu naklonit, prodlužte tažné lano!
Jakmile je jachta dostatečně nakloněna, pokusíme se z mělčiny odjet na motor.
10958
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Kolik stojí záchrana lodě?
Kolik stojí záchrana lodě?
Výborný článek o tom, jaký je rozdíl mezi záchranou lodi a pouhým vlečením, jsme dostali od Lukáše Staňka. Je to jen hra se slovy? Ne, jde o to, kolik za asistenci v problémech zaplatíte. Tento rozdíl je třeba znát.