Na hranici možného!
Zkuste si představit, že ujedete 4000 mil rychlostí přes 35 uzlů! I na motorovém člunu je to nepředstavitelné. A dokázala to plachetnice - trimaran IDEC Sport.
Francis Joyon a jeho muži mají v kapse dva další světové rekordy. Chtějí být nejrychlejší na cestě kolem světa a překonávají jednotlivé dílčí rekordy. K tomu jeden neoficiální, ale o to cennější. Trimaran IDEC Sport dokázal překonat oceán nejvyšší průměrnou rychlostí v historii. Od mysu Dobré naděje k mysu Leeuwin v Austrálii (Indický oceán) plul rychlostí 35,08 uzlu (65 km/h)! Do včerejška patřilo prvenství trimaranu Banque Populaire V, který v roce 2009 přeplul severní Atlantik z New Yorku k mysu Lizard průměrnou rychlostí 32,94 uzlu. Severní Atlantik znamená 2880 mil. IDEC Sport v Indickém oceánu musel uplout 3705 mil.
Dva rekordy
Jak jsme již řekli, IDEC Sport je na rekordní vlně. K plavbě od startu Jules Verne Trophy na západě Bretaně na zeměpisnou délku australského mysu Leeuwin potřeboval jen 17 dnů, 6 hodin a 59 minut. To znamená vylepšení dosavadního rekordu trimaranu Banque Populaire V o téměř 17 hodin. IDEC Sport plul od startu až k Austrálii průměrnou rychlostí přes
28 uzlů ( 52 km/h). Jen pro představu uvádíme, že velké plnoplachetníky v dobách své největší slávy tuto trasu zvládaly cca za 3 – 4 měsíce.
Druhý rekord je ještě neuvěřitelnější. Od mysu Dobré naděje k mysu Leeuwin doplul IDEC Sport za 4 dny, 9 hodin a 37 minut. Svůj vlastní loňský rekord vylepšil o 25 hodin a 46 minut. Po celou dobu plul na ideální trati průměrnou rychlostí 35,08 uzlu.
Na hranici možného!
Je toto ještě rekord, který je možné překonat? Všechno je možné, každý rekord je k překonání, řeknou někteří. Pojďme se ale na to podívat blíže. IDEC Sport vplul uprostřed jižního Atlantiku do fronty a v té frontě pluje po osmi dnech stále. Mohl plout rychleji? Za stávajících podmínek nemohl. Pokud by byl rychlejší, začal by z fronty vyplouvat, vítr by slábl a trimaran by zpomalil. IDEC Sport plul nejrychleji, jak bylo možné.
Řeknete, že příště může být pohyb fronty rychlejší, a tedy i rychlost lodi bude vyšší. Může být, ale mnoho prostoru pro zlepšení není. Již tento systém se pohyboval rychle a naštěstí se také po celou dobu udržel na ideální trase. Dalším důležitým faktorem je, že moře bylo před přídí trimaranu klidné. Pokud by tomu tak nebylo, bylo by nutné zpomalit. Tlaková níže s frontálním systémem, který hnal trimaran IDEC Sport, se dlouho pohyboval po zadní straně tlakové výše, tedy oblasti bez větru a vln.
Co dál?
Foto iDEC SPORT
Nejrychlejší plachetnice na světě jsou trimarany,tedy lodě se třemi trupy
IDEC Sport se ve stejné frontě udrží až k Novému Zélandu. 8000 mil v jedné tlakové níži a v jedné frontě. Bez jediného obratu. Třetina cesty kolem světa. Tomu se říká výkon! Dá se předpokládat, že náskok na rekord bude v té době více než 1000 mil. Pacifik tak dobře nevypadá. Tam to bude složitější. Rychlý v tomto oceánu ale nebyl ani držitel rekordu Banque Populaire V. Náskok tedy IDEC Sport může udržet až k mysu Horn, nebo dokonce i navýšit.
Jaký je náš tip? IDEC Sport bude u mysu Horn za 11 dnů, tedy 29. den plavby.
Polohu lodi najdete zde.
4825
Související články
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jakou výšku mají nejvyšší vlny? Dlouho se myslelo, že 10 metrů. V minulém století se zjistilo, že toto číslo je šeredně podceněné. Bylo třeba hodně přidat. O kolik? Kde je hranice možného?
Tragická nehoda v Benátkách
Tragická nehoda v Benátkách
V Benátkách došlo k tragické nehodě závodního motorovéhu člunu, při které zahynul sedmašedesátiletý držitel několika světových rekordů Fabio Buzzi a další dva členové jeho týmu. Jejich člun narazil v rychlosti 80 uzlů na nízký kamenný vlnolam, který chrání protipovodňovou hráz zavírající benátskou lagunu v případě nebezpečí záplav.
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
Absolutní rekord kolem světa drží plachetnice a má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Motorová loď je mnohem pomalejší. O kolik?