Na co si dát u katamaránu pozor
Manévrování s katamaránem má svá specifika a dává kormidelníkovi možnosti, které na jednotrupé jachtě chybí. Je tu ale také něco, na co je třeba si dát pozor.
Jde o lodní šrouby, které jsou umístěné velmi blízko boku lodě.
Zatímco na jednotrupé jachtě je lodní šroub daleko od boku lodě za kýlem, u katamaranu je vzdálenost od boku mnohem menší, a to může vést k vyššímu riziku namotání mooringu na propeler.
Podívejme se například na moderní jachtu dlouhou cca 43 stopy. Šířka trupu podobné jachty se pohybuje nejméně kolem 4,20 m. To znamená, že lodní šroub je schován pod lodí cca 2,10 m od boku jachty.
Nyní se podívejme na podobně dlouhý katamaran. Šířka je sice kolem 7 metrů, ale šířka plováku na zádi je mnohem menší. Vzdálenost lodního šroubu od boku trupu se bude pohybovat jen kolem 1 metru, obvykle ještě méně. Ne o mnoho méně, ale méně.
Na číslech je jasně vidět, o kolik větší nebezpečí hrozí, pokud kormidelník nepracuje s motory tak, jak má a pokud není sehraný s pomocníkem s mooringem. Na druhou stranu, pokud oba dělají co mají, vůbec nehrozí, že by se vyvazovaný mooring mohl dostat do kontaktu s běžícím motorem. používáme přeci návětrný mooring a závětrný motor.
Chcete-li se naučit manévrovat s katamaránem, máme pro vás stále volné místo na dubnovém třídenním kurzu manévrů s katamaránem.
4585
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Jak si nenamotat mooring
Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?
Dotahování mooringu bez práce
Dotahování mooringu bez práce
Stále často vidíme v přístavech a marínách, jak je jachta vyvázána záďovými lany a na přídi si bowman při dotahování mooringu snaží uskřinout kýlu. Přitom je to zbytečné, vše je možné dělat bez námahy.