Muž přes palubu ve Volvo Ocean Race - aktualizace
Včera ve 1342 UTC zmizel z paluby Scallywag John Fisher. K nehodě došlo 1400 mil západně od mysu Horn. Hluboko v pustém a chladném Jižním oceánu.
V okamžiku pádu přes palubu měl John na sobě survival equipment, čímž bude pravděpodobně myšlen sucháč (tedy oblek, do kterého nenateče ani ve vodě), záchranná vesta a PLB (osobní radiobóje pro případ nouze). V okamžiku nehody foukal západní vítr o rychlosti 35 uzlů. Výška vln se mohla pohybovat kolem 8 – 10 metrů. Teplota vody je v těchto místech 9°C.
Protože Scallywag v té chvíli zaostávala cca 200 mil za zbytkem startovního pole, bylo vzhledem k převládajícím podmínkám nereálné, poslat na pomoc s pátráním zbytek startovního pole, který by se musel probíjet cca den proti bouřlivému větru.
MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre identifikovalo jinou loď (není specifikováno, jestli nákladní, nebo rybářskou) vzdálenou 400 mil a poslalo ji na pomoc s pátráním. I kdyby šlo o rychlou nákladní loď, nedá se předpokládat, že se na scéně objeví dříve, než za 24 hodin.
Po trosečníkovi tedy pátrá pouze Scallywag. Včera od okamžiku nehody zbývalo přibližně 12 hodin do tmy.
Pátrání po trosečníkovi na rozbouřeném moři je extrémně náročné. Pokud ho posádka lodi ztratí z dohledu, je jeho nalezení spíše zázrakem.
Zázraku může pomoci moderní technika, tedy PLB. Pokud však nebyl trosečník nalezen v nejbližších hodinách, zřejmě ani technika nedokázala pomoci. Podle zpráv z Volvo Ocean Race pátrání stále probíhá. Doba přežití ve vodě o teplotě 10°C se však pohybuje jen kolem jedné hodiny. Sucháč samozřejmě tuto dobu prodlouží, ale na jak dlouho? Spíše půjde o dvojnásobek dané doby, nikoli o dvacetinásobek.
A ještě připomínáme, že Scallywag řešila MOB již při etapě do Hongkongu. Naštěstí tenkrát byly podmínky docela jiné a záchrana se povedla během několika minut.
Ještě na závěr jedna poznámka. Často se lidé ptají, jak jsou závodní jachtaři při regatách na palubě přivázáni. Vypadá to, že tato nehoda dává na otázku jasnou odpověď. Na některých lodích vůbec.
Aktualizace článku
Vedení závodu nyní vydalo zprávu, že další pátrání je ukončeno. U jména Johna Fishera zůstane již nastálo poznámka lost at sea. Vzhledem k teplotě vody již nemělo další pátrání smysl.
Na hlavu skippera týmu Scallywag Davida Witta se snese celá řada otázek týkajících se dodržování bezpečnostních doporučení během závodu. K tomu ale dojde až ve chvíli, kdy bude Scallywag bezpečně vyvázaná v Itajaí. Zatím je třeba, aby se tým oklepal z tragické nehody a připravil se na bouři, která by měla oblastí zanedlouho přecházet.
8399
Související články
Šok ze studené vody je málo známé nebezpečí
Šok ze studené vody je málo známé nebezpečí
Když ve Středomoří uprostřed léta spadnete do vody a máte oblečenou záchrannou vestu, vaše šance na přežití jsou velmi vysoké. Moře má teplotu nějakých 25C, a pokud jste schopni udržet se na hladině a dýchat, máte dost času vyčkat na záchranu. Úplně jinak to ale bude vypadat ve Skotsku, nebo třeba na Jadranu při silvestrovské plavbě.
Šok, který zabíjí
Šok, který zabíjí
Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?
Jak zabránit pádu přes palubu?
Jak zabránit pádu přes palubu?
Vypadne-li jeden z posádky přes palubu, začíná boj o život. Stane-li se to ve vlnách v noci, je tento boj už z poloviny prohraný. Aby k tomu nedošlo, používáme psí kšíry. Vážeme je ale správně?