Search
× Search
Moody 45 DS
Jan Koukal
/ Kategorie: Testy

Moody 45 DS

Na první pohled netradiční plachetnice nabízí to, co mnohým chybí. Dveře do světa plachetnic otvírá i majitelům motorových člunů. A není to jen příjemným decksalonem, ale i snadným ovládáním.

Salón utopený v podpalubí a složité ovládání, to jsou často důvody, proč mnozí zůstávají u motorových člunů, i když provoz plachetnice je levnější. Loděnice Hanse, výrobce jachet Moody, se rozhodla svět plachetnic přiblížit i těm, kterým zatím jednotrupé jachty nenabízely to, co hledali. Ve spolupráci s designérem Billem Dixonem, který je dobře znám i majitelům megajachet a motorových člunů, vznikla revoluční Moody 45 DS.

Zkušeným jachtařům možná přijde slovo „revoluční" nadnesené, vzpomenou si na jachty Atoll loděnice Dufour, které nabízely podobné uspořádání. Je zde však jedno ale. Atolly od Dufour byly určené pro charterový trh a dobrými plavebními vlastnostmi nevynikaly. Moody 45 DS je kromě výrazně vyššího komfortu schopna nabídnout i překvapivě dobré plavební vlastnosti.

Kontakt s okolím
Slabinou většiny plachetnic je nedostatečný kontakt s okolím, pokud posádka sedí v salónu. Proto začaly vznikat vyvýšené decksalony. Vždy však šlo jen o vykročení, nikoli celý krok. Decksalony i vyšší pilothouse jsou stále do značné míry utopené v podpalubí, vždy několik schodů z kokpitu. Moody výškovou úroveň kokpitu a salónu sjednotila. Vznikl jeden veliký prostor, rozdělený jen posuvnými dveřmi, jaké najdeme na motorových člunech a u katamaranů.

Jednoduché ovládání
Loděnice Hanse u všech svých jachet nabízí samopřehazovací kosatku. Je tomu tak i u Moody 45 DS. Otěž kosatky přelétává při obratu z boku na bok na kolejnici před stěžněm. Díky tomu se činnost posádky při obratu proti větru omezuje jen na otočení kormidlem. Nebo patřičný povel autopilotu. Nic víc. Snazší už obrat být nemůže. Daní za pohodlí je mírně zhoršená možnost přesného trimování kosatky.
Přidáme-li k tomu elektrické vinšny, každý na palubě ihned pochopí, co je to push button sailing. Jachtařské rukavice chránící dlaně již nejsou příliš třeba. Spíše vyztužený ukazováček. Aby se neomačkal.
Jednoduché ovládání nehraje do karet jen těm, kteří by na plachetnici přesedlali z motorového člunu, ale také stárnoucím závodníkům, kteří již nemusí za každou cenu točit klikou vinšny.

Plavební vlastnosti
Vysoký trup, vysoká nástavba, na první pohled neslibuje Moody 45 DS nijak excelentní výkony. Překvapení přijde záhy. Na zadobok ve 20 uzlech snadno přesáhne 10 uzlů a hezky si vede i na jiných kurzech.

Vysoký trup s nástavbou se samozřejmě projevuje. Při silném bočním větru jde jachta i bez plachet do náklonu 5°. Velká plocha vystavená větru se negativně projevuje při manévrech v přístavech, ale loď je standardně vybavená příďovým propelerem, který tuto slabinu eliminuje. Je třeba i proto, že Moody 45 DS je vybavena dvěma kormidelními listy, lodní šroub tak nehází vodu na kormidlo a není možné si při manévrech pomáhat standardní technikou, kdy lodní šroub žene vodu na kormidlo. Proto bývá jachta nabízena i se záďovým propelerem, který se mi však již zdá být zbytečný. K otočení Moody potřebuje o málo více, než je jedna lodní délka.

Se sklopným třílistým propelerem Gori dosahuje jachta na motor rychlosti 7,1 uzlu při pouhých 1800 otáčkách. Při 2400 otáčkách se rychlost vyšplhala na 8,2 uzlu. Vzhledem k rychle stoupající spotřebě nad 2000 otáček je rychlost do 7,5 uzlu nejlepším kompromisem.
Při manévrování v přístavech se výška nástavby projevuje negativně ještě z jednoho důvodu. I když je skrz nástavbu nebo přes ní, vidět, přeci jen v úzkých prostorech ztěžuje orientaci. Kdo si při zajíždění raději sklápí jednoduchý sprayhood, ví, o čem mluvím. Jde o zvyk, ale zpočátku je nejistota cítit.
Největším překvapením je jízda na plachty. Od první chvíle Moody ukazuje, že navzdory vzhledu motorsaileru je především plachetnicí. Na kormidle se perfektně vede, jasně se projevuje výhoda dvou kormidelních listů. I při značném přeplachtění je jachta snadno ovladatelná a nemá tendenci vyostřovat. I ve větru na hranici 20 uzlů je možné bez větších problémů uvést plné plachty, i když se obvykle kvůli pohodlí volí ref.
Ve větru o rychlosti 15 uzlů se jachta ostře proti větru 45° rozjede na 7,4 uzlu. To je výborný výsledek. Je možné stoupat i ostřeji, ale rychlost rychle padá. Stačí odpadnout o 15°a rychlost překračuje 8 uzlů. Na boční vítr se blíží k hranici 9 uzlů, kterou na správné vlně překonává.
To jsou vynikající výsledky a důkaz, že nejde o podplachtěný motorsailer. Vysoké rychlosti se Billu Dixonovi podařilo dosáhnout také díky maximalizaci délky na vodorysce, příď i záď jsou téměř kolmé. Výtlak jachty patří sice vzhledem k celkové délce jachty k vyšším, vzhledem k délce na vodorysce se však posouvá ke kategorii sportovnějších jachet.
Při plavbě s prázdnou lodí se projevuje mírně vyšší zanoření přídě, úložné prostory na zádi jsou však ohromné a počítá se s jejich zaplněním. Následně již je jachta ideálně vyvážená.

Paluba a kokpit
Hladká paluba bez překážek, lana schovaná pod palubou, bezpečný kokpit, pohodlí a teak ve standardu. To platí na palubě Moody. Bok lodi je zvednutý nad palubu o 30 cm, na něm je instalované pevné nerezové zábradlí. Buben rolfoku je schován v palubě, vysouvací vazáky se ztrácejí ve zvednutém boku, kotevní kování i s kotvou v kotevně, lukny jsou zapuštěné do paluby.
Teakovou palubu na přídi neruší jediné lano. Až po otevření kotevny se objeví sklopené kotevní kování s kotvou. Se zvednutím kování do pracovní polohy pomáhá píst, není třeba síly, jen jistá opatrnost. Vzhledem k velikosti víka kotevny by se mohla zdát dvojice pantů poddimenzovaná.
Hladké palubě na přídi dominuje ve středu tmavý prosklený pás, prosvětlující majitelskou kajutu. Jedinou překážkou je před stěžněm umístěná, částečně zapuštěná kolejnice samoréčkovací kosatky. Stěhy jsou uchyceny na boku nástavby, nebrání cestě na příď. Lana od stěžně jsou stažena na boku pod nástavbu.
Vysoká nástavba s madlem na střeše a vysoké pevné zábradlí dělají cestu na příď pohodlnou a bezpečnou. Otěž hlavní plachty je na střeše nástavby uchycena na dvojici kladek, kvůli jednoduchosti není použita kolejnice a otěžový vozík.
Příjemným detailem jsou schůdky na boku jachty. Při stání bokem k nízkému molu mohou nastat problémy s výškou trupu. Dvířka v boku se však vyklopí dolů a objeví se schůdky na jejich vnitřní straně.
Blížíme se do kokpitu, tedy k místu, které je na celé lodi nejlepší. Střecha nástavby je na bocích protažena až za kokpit a je v ní instalováno osvětlení kokpitu a reproduktory. Ve střední části je zasouvací plátěná střecha. Posádka v kokpitu může mít tolik sluníčka či deště, kolik chce. Nebo kolik si zaslouží. V zadní části střechy je místo na instalaci navigačních přístrojů. Kormidelník je má přímo před očima, jde o vynikající řešení.

Kokpit samotný je na nižší úrovni, než kormidelní pozice. Je bezpečně snížený, skvěle krytý před nepřízní počasí. Částečně připomíná společenský kokpit na katamaránech, který také bývá schovaný za nástavbou. Šest osob zde najde u stolku, ve kterém může být lednice, pohodlné sezení. Na zadní straně stolku je místo pro mapový plotter.

Všechna lana od stěžně jsou svedena do stoperů na boku kokpitu, kde jsou umístěny dvě elektrické vinšny. Lana jsou kormidelníkovi dobře přístupná, posádku v kokpitu neobtěžují. Úložné prostory pod sedačkami v kokpitu jsou ohromné, zasahují na dno trupu, to snad vystihuje vše.
Vyvýšená kormidelní pozice na zádi již není kryta střechou, jako je tomu v kokpitu. Za kormidlem se také projevuje jedna nevýhoda, která se připomínala od počátku. Pokud chce kormidelník vést loď od návětrného kormidla, musí si stoupnout, aby viděl přes střechu nástavby. A musí měřit kolem 180 cm. Jinak bude sledovat obzor spíše skrz nástavbu. Další možností je vedení lodi ze závětrného boku. Odtud je vsedě dobře vidět jak na špiónky, tak kolem kosatky na mořskou hladinu.
Na kormidelním sloupku má kormidelník před sebou kompas a řadicí páku motoru, která má elektrický převod, jako u motorových člunů. Díky tomu je možné ji mít u obou kormidel a u navigačního stolku. Sedačky za kormidly jsou prostorné a je pod nimi místo na záchranný ostrůvek.
Koupací plošina na zádi je sklopná a po jejím otevření je možné zvednout i podlahu kokpitu mezi kormidly. Objeví se garáž na pomocný člun délky až 240 cm.

Interiér jachty
Obvykle tuto část článku nazýváme podpalubí, ale o salónu Moody se nedá jako o podpalubí mluvit, je na stejné úrovni jako kokpit.
Přední kajuta je ohromná, s mimořádným množstvím úložných prostor a fantastickým přísunem přirozeného světla. Pokud posádka preferuje klidnější vzhled, je možné stropní okna zastínit nebo zcela zakrýt. V kajutě je k dispozici i veliký toaletní stolek, který může posloužit jako stolek pracovní, pokud se nerozhodneme pro samostatnou pracovnu místo jedné ze zadních kajut. Kajuta zabírá celou přední třetinu jachty a její součástí je vlastní toaleta se samostatným sprchovým koutem. Také zde jsou rozměry více než jen vyhovující.
Na majitelskou kajutu navazuje druhá toaleta, opět královských rozměrů se samostatným sprchovým koutem. I v koupelnách je nábytek dřevěný, s moderním designem. Osobně v těchto místech preferuji laminát, který se lépe udržuje a má větší životnost. Na druhou stranu je nutné říci, že ve sprchových koutech laminát je a jinde by nemělo ke stříkání vody docházet. Použité toalety byly elektrické - vakuové, standardně jsou dodávány ruční.
Zadní kajuta na pravoboku je větší a je možné si vybrat mezi klasickým podélným lůžkem a lůžkem v příčném směru. Osobně bych preferoval podélnou verzi. Nad příčným lůžkem není příliš mnoho místa, vadí podlaha salonu. Podélné uspořádání sice ubírá prostor v kajutě, ale nižší strop nad nohami nevadí.
Druhá zadní kajuta je menší, rozměry vzhledem k ostatním prostorům na lodi mírně stísněné. Místo ní je možné do podpalubí přesunout kuchyňský kout, nebo objednat kancelář.
Salón s kuchyní se nachází na stejné úrovni jako kokpit. Výborný výhled po okolí, dokonalé spojení s kokpitem, to jsou klady hlavního obytného prostoru na lodi. V salonu je možné po odstranění čalounění opěradel vytvořit další lůžko, které se bude hodit při delších nočních přeplavbách. Sedačky uprostřed salonu jsou posuvné a i v nich najdeme místo na skladování potřebností. Stůl v salonu pojme 6 osob a je sklopný. Pokud není třeba, je možné ho změnit na kávový stolek.
Kuchyně může být na některých jachtách větší, ale na nedostatek pracovního prostoru není možné si stěžovat. Zajímavě tvarovaná je lednice, která pokračuje pod kuchyňský dřez. Přístup k ní je z přední strany i z vrchu. Je veliká, ale její mytí bude náročnější. V kuchyni je počítáno i s prostorem na myčku na nádobí. Plynový vařič má 3 hořáky.
Vnitřní kormidelní stanoviště s velkým navigačním stolkem může být vybaveno pákou ovládání motoru a ovládáním autopilota. Osobně bych jen ocenil ovládání motoru někde výše, ne na úrovni sedačky. Kdo si již vyzkoušel noční hlídku v chladném počasí ukrytý v pilot house, dokáže ihned možnost vedení lodě zevnitř ocenit. Pochvalu zaslouží velký navigační stolek, na kterém je možné studovat i velké mapy. Pod sedačkou navigátora jsou na pomůcky připraveny dvě velké zásuvky.
Velice příjemný je přístup z kuchyně i z baru, který je na druhém boku, přímo do kokpitu. Tuto možnost žádná jiná jednotrupá jachta v této délkové kategorii nenabízí. Servírování do kokpitu je stejně snadné, jako do salonu. Nevýhoda kuchyně se projeví při vaření na vlnách, není kde se při práci zapřít. Chtěli bychom pochválit mnoho různých detailů, které zpříjemňují život na palubě, jako je lednička na nápoje, bar pod stolkem, organizéry na nádobí ve skříňkách a zásuvkách. Je znát, že na detaily se u Moody nezapomíná.
Co se týče barevného uspořádání interiéru, standardem je mahagon, volbou pak třešeň a teak. Osobně nejsem přítelem jednolitého mahagonu a volil bych příjemnou třešeň, ale to je subjektivní hodnocení. Zpracování je bytelné.
Motorový prostor je pod podlahou salónu. Je velmi dobře přístupný, kolem motoru je dost místa a je zde i prostor na generátor, který si asi nechá instalovat každý majitel. Přímý náhon na lodní šroub je podepřen pevným skegem, vše je velmi masivní, spolehlivé. Zásoby vody a nafty na palubě jsou dostatečné pro dlouhodobou soběstačnost.
Trup je vyroben z masivního laminátu pod čarou ponoru, nad čarou ponoru a na palubě je použit sendvič s pěnovým jádrem. K výrobě je použit pre-preg s epoxidovou pryskyřicí a vakuová laminace.

Závěrem
Jde o netradiční jachtu, která v sobě skrývá mnohé klady. Prvním z kladů je, že prostorem na palubě i v podpalubí budí zdání jachty mnohem větší. I když nejde o loď sportovní, její výkony jsou překvapivě dobré. Může být vynikající přestupní stanicí pro jachtaře, kteří dříve preferovali motorové čluny. To ani v nejmenším neznamená, že by nezaujala pravověrné jachtaře. Co se bezpečnosti týče, mnohým se nemusí líbit prosklené zasouvací dveře ze salonu do kokpitu. Zde by však k potížím nemělo dojít. Výtlak nástavby je velmi velký a i v extrémním případě lehnutí na bok, zůstanou dveře vždy nad hladinou. Pokud by náhodou při plavbě kolem mysu Horn došlo k převrácení lodi, nulová negativní stabilita způsobí, že se ihned vrátí zpět. Mohutná objemná IMG 7102 copy1264582883nástavba brání setrvání v poloze stěžněm pod hladinou.
Výrobce se od počátku snažil jachtu představit i jako loď schopnou plaveb přes oceány, osobně bych její využití viděl spíše při příjemných plavbách u pobřeží, kde plně vyniknou její klady. Drobné nedostatky nijak nekazí dojem ze zajímavé jachty s velkým potenciálem, z výborného nápadu, který má budoucnost. Otázkou tak zůstává snad jen to, jak bude jachta přijímána za pár let. To je důležité pro vznik second hand trhu. Zatím vše nasvědčuje tomu, že by to neměl být problém. Svědčí o tom i nedávný vznik vlajkové lodi značky Moody 62, která klepe na dveře luxusní kategorie jachet 20 m dlouhých, s již takřka neomezenou nabídkou prostoru na palubě i v podpalubí a vznikající model Moody 54.

Parametry
Celková délka 13,72 m
Délka na vodorysce 12,93 m
Šířka 4,57 m
Ponor 1,99 m
Výtlak 14 000 kg
Balast 4 300 kg
Výkon motoru 106 HP
Nádrže na vodu 800 l
Nádrže na naftu 600 l
Výška stěžně nad hladinou 21,75 m
Plocha hlavní plachty 62, 00 m2
Plocha kosatky 36,00 m2
Design Dixon Yacht Design/Watervision
Základní cena 345 000 EUR bez DPH
www.tpscentrum.cz

9315
Na horu