Mlha v krajině mělčin
Plavba labyrintem souostroví Alandy na severu Baltu vyžaduje dvě věci. V první řadě je to neustálé studium mapy. V druhé řadě pak sledování bójí kardinálního a laterálního značení. Možná jsem prohodil pořadí… A teď si představte, že padne mlha.
V takové situaci se ocitnul Dan Přívara, který je skipperem na plavbě z Finska do Švédska a zpět.
Foto Dan Přívara
Rybářské závody na Alandech.
„Ráno jsme vypnuli z Käringsund směr Mariehamn hlavní město Alandu. Jako obvykle jsme vyplouvali do deště. Asi po hodině plavby vysvitlo sluníčko a nálada na palubě se projasnila. Rychlost se pohybovala okolo 8 uzlů. Ve 12:30 idylka skončila. Přišla mlha! Viditelnost na dvě délky před přídí. Bílá stěna. Samozřejmě v oblasti plné kardinálních znaků a mělčin. Se ztrátou viditelnosti se ztratila i nálada na palubě. Posádka upírala zrak do bílého mléka. Hledala avíza jakéhokoli nebezpečí. K navigaci začal být využíván i sluch (s nepříliš dobrými výsledky). Asi po hodině se mlha částečně rozpustila a my už byli nedaleko Mariehamnu. Podle výsledku plavby to vypadalo, že jsme buď žádné navigační chyby neudělali, nebo v mapách oblasti schválně strašej.“
Foto Dan Přívara
Loď Pommern v zapadajícím slunci.
Mariehamn je hlavní město autonomní oblasti Alandy, která spadá pod Finsko. Mluví se tam však švédsky. Přístav Mariehamn je sídlo oblastní vlády. Městečko má asi 12000 obyvatel, což je cca 40 % všech Alanďanů. Navzdory své pozici nedaleko severní točny navštíví ročně městečko cca 1,5 milionu turistů.
Město má dlouhou námořní tradici. K vidění je zde námořní muzeum, jehož součástí je také plnoplachetník Pommern. Čtyřstěžník ro roku 1903 sloužil v období mezi válkami k přepravě obilí z Austrálie do Anglie. Jedná se tedy o jeden z posledních funkčních plnoplachetníků.
V krajině mělčin je dobré na bóje vidět.
Na palubě sloužilo 26 členů posádky. Dvakrát v meziválečných dobách Pommern vyhrála tzv. Grain Race, tedy závod s nákladem obilí z Austrálie do Anglie. Nejméně čtyřikrát se této lodi podařilo uplout trasu za méně než 100 dnů.
1619
Související články
Saxdor 200 - dávka adrenalinu pro rybáře
Saxdor 200 - dávka adrenalinu pro rybáře
Finský výrobce motorových lodí Saxdor nabízí modely od 20 do 40 stop. Na spodním okraji této škály se nachází Saxdor 200, v ostatních parametrech by však měl okupovat příčky nejvyšší. V rybářské variantě Fishing package jde o flexibilního pracanta, dostatečně výkonného a přitom snadno přepravitelného na přívěsu za autem.
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly
Finská společnost Axopar, která na vlnách vyznává především rychlost, se rozhodla zařadit do svých motorizací také elektrický pohon. Kdo by očekával, že se tím vzdává své záliby ve vysoké hladině adrenalinu v krvi, mýlil by se.
Vážné nebezpečí! Jak dlouho?
Vážné nebezpečí! Jak dlouho?
Mlha představuje na lodi mimořádné nebezpečí. Víte, jak poznáte, jestli mlha vydrží, nebo se rozpustí? Jestli je jen u břehu, nebo i na otevřeném moři?