Medúza místo propeleru
Málokdy vypadá nový pohonný systém tak bizarně jako v případě závěsného motoru z Francie s názvem Fin5. Nejprve zaujme design hlavy motoru, který připomíná futuristické vize z šedesátých let. To hlavní se ale děje v podvodní části - místo propeleru má motor prstencovou trysku s membránou.
V závislosti na požadovaném výkonu membrána pulzuje různou rychlostí a čerpá vodu dozadu podobně jako medúza. Díky kombinaci s tryskou je další voda nasávána skrze prstenec zepředu a vzniká významný tah.
Výhodou tohoto řešení je, že pod vodou nenajdete žádné rotující části, do kterých by se mohlo cokoli zamotat. Do běžícího motoru můžete dokonce strčit ruku, aniž byste motor (nebo ruku) poškodili - je tedy ideální jako pohon dinghy nebo pro malé plachetnice. Zpětný chod není možný, proto lze náhon otočit o 180 stupňů.
Prstenec pracuje s napětím 48 V a vyžaduje externí zdroj. Motor může být poháněn nejen baterií, ale i palivovým článkem nebo solárními panely. Elektrický výkon zařízení Fin5 je 2 kilowatty. Efektivitou se údajně vyrovná spalovacímu motoru o výkonu 5 koní. Cena začíná na 2990 eur. Menší verze je ve vývoji, stejně jako 150koňový pohon pro větší motorový člun.
Aktuálně je k dispozici jediný prototyp, ale už v průběhu letošního roku chce výrobce, firma FinX, dodat na trh 200 kusů. Společnost rovněž uzavřela smlouvu s organizátory olympijských her, které se za dva roky uskuteční v Paříži. Pět lodí vybavených tímto pohonem bude přepravovat cestující po Seině.
Peyron pomáhej
Pod touto novinkou je podepsán Harold Guillemin. Absolvent pařížské školy Esme Sudria pracoval pět let jako technický manažer společnosti Wavera, která vyvinula systém průmyslových čerpadel se zvlněnou membránou. Guillemin firmu opustil s licencí na její mezinárodní patenty a v roce 2019 založil společnost FinX. Tento přičinlivý Francouz je znepokojen objemem emisí, které produkuje námořní doprava, a jeho cílem je tak vyvíjet energeticky účinnější, tišší a bezpečnější lodní pohony. "Jsem přesvědčen, že nejlepší způsob, jak chránit přírodu, je nechat se jí inspirovat," říká Guillemin k tomu, proč jeho membrána připomíná právě medúzu.
Guilleminova vynalézavost upoutala pozornost také jednoho VIP sponzora, kterým je slavný mořeplavec Loïck Peyron. Všestranný jachtař se stal nejen donorem, ale také cenným rádcem, který inženýrům v Guilleminově startupu pomohl vyřešit problém zpětného chodu jejich revolučního pohonu.
V průběhu roku 2020 se již o FinX dozvěděli i další investoři, číhající na trhu rizikového kapitálu. Během předloňského roku tak FinX vybral dohromady 900 tisíc eur od zhruba třicítky investorů. Dalších 250 tisíc eur obstaral grant v rámci národní soutěže iLab a půjčka od společnosti Bpifrance.
2875
Související články
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.