Matoucí délka jachet
Chtěli byste si koupit jachtu délky 35 stop. Označení jachty je správné, ale přesto vám něco nesedí. Je toto opravdu pětatřicítka? Mě se to nezdá…
A máte pravdu. Loď označená jako pětatřicítka je ve skutečnosti dlouhá jen necelých 33 stop. Pokud vás tedy zajímá délka trupu a nikoli délka kotevního kování a čelenu.
Je to tak. Označení je v poslední době dost matoucí. Pojďme si porovnat několik jachet délky 34 - 35 stop (podle označení) s realitou. A pak se podíváme naopak na jachty veliké, tedy cca 55 – 62 stop. Vím, že číslo v názvu nutně nemusí být délkou lodě ve stopách, ale přibližně to takto bývalo.
Začneme například Bavarií 34. 34 stop je po přepočtu 10,36 metru. Celková délka jachty je 9,99 m. Z toho je ale 24 centimetrů jen kotevní kování. Délka trupu je jen 9,75 metru, tedy 32 stop. Jsme o dvě stopy jinde.
Nyní tu máme další německou loděnici Hanse. Model Hanse 348se zdá být podle názvu již pětatřicítkou. Tak to není. Je to 34, 8. řada. Celková délka je 10,40 metru. To znamená, že je delší než avizovaná čtyřiatřicítka. 41 cm však připadá na kotevní kování, které slouží i jako čelen. Délka trupu jachty je jen 9,99 metru, tedy necelých 33 stop.
Jeanneau Sun Odyssey 349 také není třicetčtyřka. Je dlouhá 10,34 m se vším všudy. Trup je dlouhý 9,97 metru. To je necelých 33 stop.
A jak je na tom Beneteau Oceanis 35.1? 35 stop je po přepočtu 10,67 metru. Jachta je ale celkově dlouhá jen 10,45 metru a trup dokonce jen 9,97 m.
Pro zajímavost se ještě podíváme velké jachty těchto výrobců. Bavaria C57 navozuje dojem 57 stop. Chyba lávky. 57 stop je 17,37 metru. Celková délka jachty však je 16,73 metru a délka trupu dokonce 16,16 metru.
Hanse má model 588 (58 stop = 17,68 m). Jachta je dlouhá se vším všudy 17,2 metru a délka trupu je 16,7 metru.
Jeanneau 58 měří i s kotevním kováním 17,78 metru, z toho trup 17,28 metru. Zatím je z uvedených jachet nejdelší.
Beneteau nabízí až Oceanis Yacht 62. (62 stop = 18,90 m). Celková délka jachty označení přesahuje dokonce o 26 cm (19,16 m). Délka trupu je v tomto případě o metr méně 18,13 metru.
Jak vidíte na příkladech, číselné označení jachet příliš ustáleným zvyklostem neodpovídá. Obvykle je mírně nadnesené.
Co se však týče vnitřního prostoru, opak je pravdou. Porovnávali bychom moderní jachty se staršími, které více odpovídaly číslům svého značení, zjistíme, že moderní jachty jsou výrazně prostornější. Je to dáno na jedné straně zdokonaleným využitím vnitřního prostoru, ale především neporovnatelnou šířkou a objemem trupu především na zádi.
5877
Související články
Trendsetter mezi Trawlery
Trendsetter mezi Trawlery
Navázat na úspěch řady Swift Trawler s novým konceptem, to byl úkol, který od loděnice Bénétéau dostali návrháři Massimo Gino (Nauta Design) a Amedeo Migali (MICAD). Výsledkem je vlajková loď konceptu Trawler nazvaná Beneteau Grand Trawler 62.
Jeanneau rozšiřuje řadu motorových jachet DB
Jeanneau rozšiřuje řadu motorových jachet DB
Francouzský výrobce plachetnic a motorových lodí Jeanneau představí na nacházejícím veletrhu v Düsseldorfu svou novou motorovou jachtu pro denní výlety DB/37. Nový přírůstek je druhým v modelové řadě DB, která v portfoliu Jeanneau představuje to nejlepší v segmentu „dayboats“.
Všeuměl Jeanneau Cap Camart 10.5 CC
Všeuměl Jeanneau Cap Camart 10.5 CC
Poptávka po velkých lodích s přívěsným motorem roste. Francouzský výrobce lodí Jeanneau proto obohatil řadu Cap Camarat CC (Central Console) o model 10.5. Motorová jachta s dvojicí agregátů bublající za zrcadlem je stejně vhodná pro rybaření i pro rodinné výlety. Místa na palubě je dost a její uspořádání nahrává všestrannému využití.