Krize při kotvení
Stojíte na krásném kotvišti. Cesta na kotviště mezi mělčinami nebyla snadná. Jak se máte připravit na nejhorší?
Máme tu pro vás dvě rady pro případ, že se v noci prudce změní počasí a kotva přestane držet.
Případ číslo 1
Na kotviště, na kterém stojíte, je velmi složitý vjezd. Vplouváte ve dne mezi útesy a mělčinami. Co dělat, pokud v noci přestane držet kotva a potřebujete odplout?
Na takovou situaci je třeba se připravit již ve chvíli, kdy na kotviště připlouváte. Mějte na mapovém plotteru zapnutý TRACK, který zaznamenává a zobrazuje uplutou cestu. Díky němu můžete i za temné noci bezpečně vyplout. Vaše trasa, kterou jste vplouvali, je zaznamenána a stačí, pokud se jí budete co nejvěrněji držet. Je to maličkost, ale pomůže.
Případ číslo 2
Stojíte v úzké a hluboké zátoce, ve které není dost místa na to, aby se vaše jachta mohla točit kolem kotvy. Proto použijete dvě kotvy, které zabrání točení se na příliš velkém poloměru.
V noci se zhorší počasí. Je jasné, že dále zůstávat na kotvě není možné a je třeba rychle odplout. Vytažení dvou kotev však není snadné a navíc riskujete, že si namotáte lano od druhé kotvy na lodní šroub. To by byl konec.
V takové situaci je třeba rychle zhodnotit rizika a raději zvolit menší škodu a bezpečí, před rizikem ztráty lodi. Proto v případě nouze odhoďte lano druhé kotvy a nechte ji ležet na dně. Vytáhnete jen hlavní kotvu a odplujete. Kotva, kterou na místě necháváte, sice není zadarmo, ale její cena je v porovnání s cenou lodi a bezpečností posádky zanedbatelná.
Navíc zanechání kotvy na místě neznamená, že o ni přijdete. Zaznamenejte si její pozici a jak se počasí uklidní, vraťte se pro ni.
9282
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.