Krize při kotvení
Stojíte na krásném kotvišti. Cesta na kotviště mezi mělčinami nebyla snadná. Jak se máte připravit na nejhorší?
Máme tu pro vás dvě rady pro případ, že se v noci prudce změní počasí a kotva přestane držet.
Případ číslo 1
Na kotviště, na kterém stojíte, je velmi složitý vjezd. Vplouváte ve dne mezi útesy a mělčinami. Co dělat, pokud v noci přestane držet kotva a potřebujete odplout?
Na takovou situaci je třeba se připravit již ve chvíli, kdy na kotviště připlouváte. Mějte na mapovém plotteru zapnutý TRACK, který zaznamenává a zobrazuje uplutou cestu. Díky němu můžete i za temné noci bezpečně vyplout. Vaše trasa, kterou jste vplouvali, je zaznamenána a stačí, pokud se jí budete co nejvěrněji držet. Je to maličkost, ale pomůže.
Případ číslo 2
Stojíte v úzké a hluboké zátoce, ve které není dost místa na to, aby se vaše jachta mohla točit kolem kotvy. Proto použijete dvě kotvy, které zabrání točení se na příliš velkém poloměru.
V noci se zhorší počasí. Je jasné, že dále zůstávat na kotvě není možné a je třeba rychle odplout. Vytažení dvou kotev však není snadné a navíc riskujete, že si namotáte lano od druhé kotvy na lodní šroub. To by byl konec.
V takové situaci je třeba rychle zhodnotit rizika a raději zvolit menší škodu a bezpečí, před rizikem ztráty lodi. Proto v případě nouze odhoďte lano druhé kotvy a nechte ji ležet na dně. Vytáhnete jen hlavní kotvu a odplujete. Kotva, kterou na místě necháváte, sice není zadarmo, ale její cena je v porovnání s cenou lodi a bezpečností posádky zanedbatelná.
Navíc zanechání kotvy na místě neznamená, že o ni přijdete. Zaznamenejte si její pozici a jak se počasí uklidní, vraťte se pro ni.
9572
Související články
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.