Kotvíte a místa je málo…
Potřebujete v létě zakotvit v přeplněné zátoce. Víte, kolik máte vypustit řetězu, ale prostor, který máte kolem k dispozici, je nedostatečný. Co s tím?
Toto je situace, která je v letních měsících na jihu Evropy stále častější. Jak ji vyřešit? Správnou možností je změnit plány a odplout jinam, kde bude místa na zakotvení více. Mnohdy se ale svých plánů vzdát nechcete a chcete zakotvit navzdory tomu, že podmínky mají k ideálu daleko.
Délka vypuštěného řetězu
v nedávno zveřejněném článku najdete tabulku, která uvádí závislost přídržné síly kotvy na délce vypuštěného řetězu v násobcích hloubky pod lodí. Standardně při kotvení vypouštíme délku řetězu odpovídající 4 – 5 násobku hloubky.
Když je místa málo…
Když je místa málo a předpověď počasí slibuje klidnou noc, můžeme zariskovat a vypustit řetězu méně. Pozor ale na techniku kotvení!
Připlujeme na místo vybrané ke kotvení a začneme vypouštět kotvu. Couváme po větru a řetězu vypustíme 4 – 5 násobek hloubky. Nyní kotvu na zpětný chod zaryjeme do dna. Správně dlouhý řetěz je třeba k tomu, aby se kotva do dna zaryla. S krátkým řetězem je pravděpodobné, že bychom ji po dně vlekli.
Až když jsme dokonale zakotvení, můžeme řetěz zkrátit jen na trojnásobek hloubky. Kratší řetěz bych ani v klidných podmínkách nedoporučoval. I když je v předpovědi bezvětří, může v noci fouknout a kotva by měla držet.
Výše uvedený postup samozřejmě není ideální a je riskantní. Za určitých podmínek je možné ho použít, ale stále je třeba pamatovat na to, že kotva bude držet méně, než jsme běžně zvyklí.
Pokud si nejste po zakotvení jistí, nebojte se zavést kotevní hlídky. Raději se vyspat o dvě hodiny méně, než mít zkaženou dovolenou kvůli poškozené lodi.
7685
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.