Kolik stojí pomoc na moři?
Kamarád měl potíže s převodovkou na své 39 stop dlouhé plachetnici. Zvažoval odtažení firmou, která z pomoci na moři žije. Nástřel ceny však předčil jakákoli očekávání. Nejen jeho, ale i naše. Mělo by jít o varování pro všechny jachtaře.
Jste v zátoce nedaleko Palmižany a vypoví vám službu převodovka. Necháte se odtáhnout do maríny a zjistíte, že oprava převodovky nebude na místě možná. Protože předpověď slibuje bezvětří, jsou vám plachty k ničemu. Proto pro návrat na Murter zvažujete využití služby Sea Help. Jste však prozíraví a necháte si nejdřív poslat rozpočet. Číslo, které se vám objeví před očima, vám vyrazí dech. Přemýšlíte, jestli se nesekli v měně, jestli neposunuli desetinou čárku. Nic z toho. Firma Sea Help vyčíslila odtažení z Palmižany na Murter na 6750 EUR.
Ano, ještě jednou, je to 6750 EUR za necelých 60 mil! Více než 100 EUR za jednu jedinou míli! Slušnej byznys.
Pomoc v názvu společnosti si představuji trochu jinak. Toto není pomoc, ale sdírání z kůže.
Po jednání s českým zástupcem se sice podařilo snížit cenu na polovic, ale musel by se postižený upsat k asistenčním službám u Sea Help.
Trochu to připomíná vybírání výpalného. Upiš se, zaplať a my tě pak nestáhneme z kůže.
V některých zemích (Holandsko, Německo, Anglie) fungují dobrovolné organizace, které pomáhají na moři v nouzi. Za jejich služby se neplatí, žijí z darů. V Chorvatsku nic takového není a v případě nouze přicházejí na řadu společnosti jako Sea Help. Tedy komerční společnosti.
Příklad
Najedete na mělčinu a zavoláte pomoc. Protože nejde o bezprostřední ohrožení života nebo o rozsáhlou ekologickou škodu, odmítne vám pomoci policie i pobřežní stráž a zavolají komerční službu. Nemáte šanci a zaplatit musíte.
Zákony nahrávají v Chorvatsku těmto službám.
Není to ale nic neobvyklého, protože i u nás jsou mnohdy zákony postavené pro dobro jedné či více firem. Příkladem budiž odečítání získaných bodů řidičům, kteří na autodromu v Mostě absolvují školu smyku. To snad postrádá ještě více logiky, než chorvatští záchranáři (to jen na okraj, aby se zase neozývaly výkřiky, že takoví vydřiduši nikde jinde nejsou).
A ještě jedna poznámka. Tato společnost není aktivní jen v Chorvatsku.
6438
Související články
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.